sobota, 10 września 2022

"Chiny przenoszą się do projektu Power w Arktyce": eksperci

 Według ekspertów Chiny zamierzają projektować siłę poprzez nowe projekty gospodarcze i wojskowe w Arktyce.

Zabezpieczając nowe szlaki handlowe i dostęp wojskowy w Arktyce, Komunistyczna Partia Chin (KPCh) dąży do zwiększenia swojej zdolności do "globalnej projekcji siły", według Ricka Fishera, starszego członka Międzynarodowego Centrum Oceny i Strategii.

"Dla Chin Arktyka oferuje strategiczną i taktyczną szansę" - powiedział Fisher podczas wywiadu dla NTD, siostrzanego medium The Epoch Times, wyemitowanego 15 września.

"Dużo lodu topnieje, a w konsekwencji otwierają się nowe polarne szlaki morskie, które pozwolą Rosji i Chinom eksploatować rosyjskie rezerwy węglowodorów, które nie zostały jeszcze wykorzystane. ... Są tak duże, a ekonomika transportu morskiego jest taka, że stał się bardzo atrakcyjny.

Arktyka posiada ogromne rezerwy zasobów naturalnych, w tym ropy naftowej, gazu ziemnego, metali ziem rzadkich, diamentów i dziewiczych łowisk. W związku z tym wcześniej niekwestionowany region będzie prawdopodobnie odgrywał coraz ważniejszą rolę w globalnej geopolityce w nadchodzących latach, gdy dostęp wzrośnie, a globalny kryzys zasobów będzie trwał.

KPCh ogłosiła Chiny "państwem prawie arktycznym" w 2012 roku, mając nadzieję na sfabrykowanie pewnych pozorów legitymacji dla swoich wysiłków na rzecz wkroczenia do regionu. Wśród tych wysiłków jest tak zwany Polarny Jedwabny Szlak, proponowana trasa, która połączyłaby Azję i Europę, przemierzając otwierające się drogi wodne Arktyki.

Aby jednak uzyskać większy dostęp do obfitości Arktyki i zabezpieczyć takie szlaki handlowe, KPCh będzie musiała uspokoić najpotężniejszego gracza w regionie: Rosję.

Zdjęcie Epoch Times
Lodołamacz Tor w porcie Sabetta na wybrzeżu Morza Karskiego na Półwyspie Jamalskim na kole podbiegunowym, około 2 450 km Moskwy, 16 kwietnia 2015 r. Projekt Jamał LNG (skroplony gaz ziemny) mający na celu wydobycie i skroplenie gazu ze złoża jużno-Tambiejskoje ma rozpocząć wydobycie w 2017 roku. Rosyjski Novatek posiada 60 proc. udziałów w tym przedsięwzięciu. Francuski Total i chiński CNPC posiadają po 20 procent. (Kirill Kudryavtsev/AFP via Getty Images)

"Udany Polarny Jedwabny Szlak pociągnąłby za sobą ogromne chińskie inwestycje w dużej mierze w Rosji" - powiedział Fisher.

"Dzięki temu nastąpiłby wzrost chińskich okrętów flagowych, lodołamaczy, statków transportujących ropę naftową, [współpracy] z rosyjską marynarką wojenną, a także usprawiedliwiłoby to wysłanie przez Chiny swoich sił morskich ... do regionu arktycznego".

W tym celu Fisher powiedział, że Chiny nadal rozwijają swoją marynarkę wojenną - już największą na świecie - aby przygotować się na zwiększoną obecność w Arktyce.

"Chińska marynarka wojenna rośnie" - powiedział Fisher. "Będzie miał więcej statków do oszczędzenia do operacji w Arktyce.

Stawka jest "ogromna"

Bruce Jones, starszy pracownik Brookings Institution, powiedział w osobnym wywiadzie dla NTD, że Chiny i Stany Zjednoczone wkraczają w przedłużający się okres konkurencji morskiej i zwiększonego ryzyka konfliktu. Arktyka, powiedział, będzie kluczowym punktem centralnym dla obu narodów w tej konkurencji.

"Stała się jedną z najgorętszych stref konkurencji " - powiedział Jones. "Największym problemem jest to, że zmiany klimatyczne szybko zmieniają zdolność żeglowania. w całej Arktyce przez cały rok".

Jones powiedział, że obecnie możliwe jest przemierzanie Arktyki tylko przez pięć do sześciu miesięcy w roku bez ciężkich lodołamaczy. Jednak ze względu na topnienie polarnych czap lodowych całoroczna podróż przez Arktykę może być możliwa w ciągu 10 do 15 lat.

Ta zmiana miałaby głębokie implikacje dla globalnego handlu, handlu i strategii, powiedział Jones, ponieważ skutecznie zmniejszyłaby o połowę dystans między Wschodem a Zachodem.

"Jeśli pomyślisz o tym z perspektywy handlowej, różnica w odległości między Szanghajem a Nowym Jorkiem, jeśli możesz przepłynąć szlak arktyczny, wynosi około połowy odległości, jeśli musisz przejść przez Kanał Sueski przez Morze Śródziemne, a następnie przez Ocean Atlantycki" - powiedział Jones.

"Ma podobny charakter do tego, co Kanał Sueski zrobił z handlem między Azją a Europą, kiedy został po raz pierwszy ustanowiony. Ma potencjał, aby stać się poważną zmianą w globalnych szlakach handlowych. "

Dla Jonesa eksplozja arktycznego ruchu morskiego, która wydaje się być na horyzoncie, również niesie ze sobą wielkie ryzyko – tam, gdzie idzie handel, podobnie jak wojsko.

"To tutaj Rosja ma teraz największą koncentrację swojej potęgi morskiej " - powiedział Jones. " Stany Zjednoczone zaczęły zawracać atomowe okręty podwodne do Arktyki po raz pierwszy od zakończenia zimnej wojny".

"Chiny przeprowadzają powtarzające się misje naukowe, które konsekwentnie podwójnego zastosowania. To naprawdę staje się strefą napiętej rozbudowy militarnej".

Jones powiedział, że ryzyko i korzyści związane z osiągnięciem dominacji Arktyki byłyby ogromne dla każdego narodu dążącego do takiego celu.

"Oto ogromne stawki komercyjne. Stawka energetyczna jest ogromna. Ttutaj  ogromne stawki rybackie "- powiedział Jones. "I, oczywiście,  strategiczne stawki."

Przetlumaczono przez translator Google

zrodlo:https://www.theepochtimes.com/

Brak komentarzy:

"Premier państwa UE oskarża Zełenskiego o próbę przekupstwa Premier Słowacji Robert Fico powiedział, że „nigdy” nie przyjmie pieniędzy z Kijowa"

  Ukraiński przywódca Władimir Zełenski rozmawia z mediami pod koniec szczytu UE w Brukseli. © Getty Images / Thierry Monasse Słowacki pre...