Cyfrowe waluty banków centralnych ("CBDC") mają potencjał, aby radykalnie przekształcić system finansowy, a wszystko wskazuje na to, że transformacja ta będzie szkodliwa dla obywateli na całym świecie. Istnieje wiele obaw związanych z prawami człowieka związanych z ich wdrażaniem i stosowaniem.
Wiele osób regularnie korzysta z wielu form pieniądza cyfrowego. Dokonujemy płatności cyfrowych za pomocą kart kredytowych, debetowych i przedpłaconych, a także aplikacji do płatności mobilnych, takich jak PayPal.
Nie tylko płatności stały się cyfrowe. Niemal każda instytucja finansowa oferuje usługi – od kont oszczędnościowych po kredyty hipoteczne – za pośrednictwem aplikacji mobilnych.
Tak więc pieniądze są już powszechnie dostępne w formie cyfrowej. Obecny system działa tak dobrze, że niewiele osób poświęca czas na martwienie się o to, czy cyfrowe pieniądze, z których korzystają, są zobowiązaniem np. Visy, czy zobowiązaniem ich banku.
Dlaczego więc rządy rozważają wdrożenie CBDC?
W przeciwieństwie do obecnego systemu pieniądza cyfrowego, w przypadku CBDC, pieniądz cyfrowy byłby zobowiązaniem banku centralnego. Innymi słowy, rządy ponoszą bezpośrednią odpowiedzialność za przechowywanie, przekazywanie lub przekazywanie w inny sposób tych funduszy rzekomemu właścicielowi. Ta funkcja tworzy bezpośrednie połączenie między obywatelami a bankiem centralnym. I to właśnie ta cecha otwiera drzwi do tak wielu obaw związanych z prawami człowieka, jeśli chodzi o przyjęcie CBDC.
Obawy te dotyczą kwestii prywatności finansowej, wolności, stabilności i bezpieczeństwa cybernetycznego. Na stronie internetowej Fundacji Praw Człowieka ("HRF") CBDC Tracker odnotowuje się następujące obawy dotyczące CBDC:
- Szeroko zakrojona inwigilacja finansowa. Na całym świecie rządy rutynowo wywierają presję na banki i inne instytucje finansowe, aby dostarczały informacji o klientach. Od Kanady po Rosję praktyka ta stała się aż nazbyt powszechna. Różnica między tym, czego doświadczamy dzisiaj, a tym, czego doświadczylibyśmy w przypadku CBDC, polega jednak na tym, że dokumentacja finansowa domyślnie znajdowałaby się w rządowych bazach danych. Innymi słowy, CBDC może oznaczać zagładę dla tej niewielkiej ochrony, która pozostała, ponieważ dałaby rządom pełny wgląd w każdą transakcję finansową.
- Ograniczanie działalności finansowej.
- Zamrożenie funduszy.
- Zajęcie funduszy.
- Narzucanie ujemnych stóp procentowych. Propozycje CBDC często zachwalają ujemne stopy procentowe jako korzyść, ponieważ dałoby to decydentom "większą kontrolę" nad gospodarką. Dla obywateli ujemna stopa procentowa oznacza jednak grzywnę lub podatek za oszczędzanie pieniędzy.
- Zakłócenie stabilności finansowej.
- Zakłócanie kryptowaluty. Na całym świecie rządy pokazały, że chcą, aby CBDC utrzymało ich monopol na waluty krajowe. Na przykład Chiny zakazały kryptowalut zaraz po uruchomieniu CBDC; Indie ogłosiły swoje plany dotyczące CBDC, jednocześnie wzywając do zakazu kryptowalut; a Nigeria zakazała bankom transakcji kryptowalutowych, gdy uruchomiła CBDC.
- Narażanie gospodarki na ryzyko cyberataków.
- Stworzenie nowego narzędzia walki z korupcją.
Aby uzyskać dodatkowe informacje na temat obaw związanych z ryzykiem CBDC, HRF zaleca stronę internetową Cato Institute zatytułowaną "Ryzyko związane z CBDC: dlaczego waluty cyfrowe banków centralnych nie powinny być przyjmowane" oraz raport zatytułowany "Cyfrowa waluta banku centralnego: ocena ryzyka i rozwiewanie mitów".
HRF jest bezpartyjną organizacją non-profit, która promuje i chroni prawa człowieka na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem społeczeństw zamkniętych. Na jego stronie głównej znajduje się opcja wyboru konkretnego kraju z listy rozwijanej i zapoznania się z oceną HRF dotyczącą statusu CBDC dla tego kraju.
Wybierając Wielką Brytanię jako przykład, strona zaczyna się od podsumowania, jak pokazano na poniższym obrazku. To, co uderza w tym podsumowaniu, to niska ocena, jaką Wielka Brytania otrzymała za swobodę przemieszczania się.
HRF oparła swoje wskaźniki swobody przemieszczania się na swobodzie przepływu cudzoziemców, swobodzie przepływu pieniędzy i swobodzie przepływu kobiet. "Z tym punktem danych występuje dwuletnie opóźnienie ze względu na dostępność danych, które do niego trafiają", stwierdza HRF.
Bardziej szczegółowe wyjaśnienie tego wskaźnika można znaleźć w 2023 Cato Institute i Fraser Institute Human Freedom Index ("HFI") TUTAJ. Dotyczy roku 2021.
Powrót do statusu CDBC w Wielkiej Brytanii. HRF mówi między innymi:
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo\: https://expose-news.com/