AUTOR: TYLER DURDEN
Autor: Nick Corbishley via NakedCapitalism.com,
"Rząd musi stać się tak elastyczny i mobilny jak firma IT, aby zautomatyzować wszystkie funkcje i usługi,... zredukować 60% urzędników, wprowadzić prywatyzację na dużą skalę i outsourcing funkcji rządowych": Minister Transformacji Cyfrowej Ukrainy
Ukraina może cierpieć z powodu rosnącej fali ciągłych przerw w dostawie prądu i przerw w dostępie do Internetu, ponieważ wojna zastępcza między Rosją a NATO nasila się, ale nie wydaje się, aby to ograniczyło ambicje rządu Zełenskiego, aby przekształcić kraj w cyfrową krainę czarów. Tylko w ubiegłym tygodniu bank centralny Ukrainy ujawnił plany cyfrowej e-hrywny, a Kijów podpisał umowę o handlu cyfrowym (tak, istnieją) z Wielką Brytanią.
Nowo podpisana "DTA" ma rzekomo pomóc ukraińskiej gospodarce wyjść z obecnego marazmu, a jednocześnie zwiększyć produkcję cyfrową obu krajów. I zgadnij, co to obejmuje? Przepis dotyczący współpracy nad tożsamością cyfrową. Zkomunikatu prasowego rządu Wielkiej Brytanii:
"Istnieje pilna potrzeba, aby ludzie mogli korzystać z rozwiązań cyfrowych, aby udowodnić, że są tym, za kogo się podają, pomimo utraty krytycznej dokumentacji lub przesiedlenia przez granice. Umowa zapewnia ramy dla Wielkiej Brytanii i Ukrainy do współpracy w celu promowania kompatybilności między ich odpowiednimi systemami tożsamości cyfrowej, aby pomóc rozwiązać ten problem.
Chociaż prawdą jest, że identyfikacja obywateli w środku wojny jest zarówno trudnym, jak i istotnym zadaniem, tożsamość cyfrowa jest obszarem, w którym Ukraina już przoduje. W rzeczywistości, jakzauważa grupa praw cyfrowych Reclaim the Net, ma wiele do nauczenia Wielkiej Brytanii w tej sprawie:
Wysoce zaawansowany identyfikator cyfrowy Ukrainy, Diia, jest używany do zapewnienia publicznego dostępu do większości usług rządowych online. Ma dziewięć cyfrowych poświadczeń: dowód osobisty, certyfikat dostawcy tożsamości (IDP) dla dostępu do sieci, akt urodzenia, paszport, prawo jazdy, numer podatkowy, legitymację studencką i dowód rejestracyjny pojazdu.
Diia została po raz pierwszy uruchomiona w lutym 2020 r. przez Ministerstwo Transformacji Cyfrowej, które samo powstało pod koniec 2019 r. Platforma jest częściowo finansowana przez inicjatywę Unii Europejskiej eu4digital, która, jaksama mówi, "ma na celu rozszerzenie korzyści płynących z jednolitego rynku cyfrowego Unii Europejskiej na państwa Partnerstwa Wschodniego, kierując wsparcie UE na rozwój potencjału gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego, aby zapewnić wzrost gospodarczy, stworzyć więcej miejsc pracy, poprawić życie ludzi i przedsiębiorstwa".
Wsparcie UE dla transformacji cyfrowej Ukrainy jest również sposobem na zbliżenie Ukrainy do jednolitego rynku cyfrowego UE, twierdziambasador Matti Maasikas, szef delegatury Unii Europejskiej na Ukrainie. Podobnie jak Ukraina, UE jest zdeterminowana, aby uruchomić Ostatecznym celem Diia, co po ukraińsku oznacza "działanie", jest cyfryzacja i automatyzacja wszystkich usług rządowych w ramach koncepcji prezydenta Wołodymyra Zełenskiego "Państwo w smartfonie"..
"Dla obywateli rząd powinien być tylko służbą - prostą, ale bardziej zrozumiałą" -powiedziałZełenski na początku prezentacji Diia. "Ogólnie rzecz biorąc, naszym celem jest upewnienie się, że wszystkie relacje z państwem mogą być prowadzone za pomocą zwykłego smartfona i Internetu. W szczególności głosowanie.* To nasze marzenie i urzeczywistnimy je podczas wyborów prezydenckich, parlamentarnych czy samorządowych. To jest wyzwanie. Ambitny, ale osiągalny."
Używanie wojny jako katalizatora
Cyfryzacja usług rządowych na Ukrainie poprzedza konflikt z Rosją, ale w wiecznym duchu, by nigdy nie dopuścić do zmarnowania dobrego kryzysu, w kolejnych miesiącach została znacznie rozszerzona i przyspieszona. Na początku marca Simon Johnson, były główny ekonomista MFW, i Oleg Ustenko, doradca ekonomiczny prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego, wysunęli pomysłstworzenia uniwersalnego dochodu podstawowego, opłaconego miliardami euro zamrożonych rosyjskich aktywów.
Chociaż pomysł nie do końca się przyjął, głównie z powodu obaw o potencjalny cios z wywłaszczenia rosyjskich funduszy, Ukrainaeksperymentowałaz cyfrowymi rozdaniami finansowymi. 6 marca premier Ukrainy Denis Shmyhal ogłosił "gospodarkę czasu wojny" z jednorazową wypłatą 6500 UAH (około 200 USD) dla zatrudnionych, samozatrudnionych i innych przedsiębiorców, którzy stracili zatrudnienie w niektórych z najbardziej dotkniętych obszarów działań wojennych. Biorąc pod uwagę, jak zdesperowani są ludzie w kraju, oferta bezpłatnej pomocy rządowej jest szczególnie kusząca. Rejestracja funduszy jest możliwa tylko za pośrednictwem aplikacji Diia.
Jakpowiedziałminister transformacji cyfrowej i wicepremier Ukrainy Mychajło Fiodorow uczestnikom programu Young Global Leaders Światowego Forum Ekonomicznego w 2021 r., celem rządu jest stworzenie systemu identyfikacji cyfrowej, który w ciągu trzech lat uczyniłby Ukrainę najwygodniejszym państwem na świecie, działając jak dostawca usług cyfrowych. "Kształtujemy wizję powojennego rządu" - powiedział. W tej wizji rząd będzie głównie zdigitalizowany, sprywatyzowany, zautomatyzowany i outsourcing:
Rząd musi stać się tak elastyczny i mobilny jak firma IT, aby zautomatyzować wszystkie funkcje i usługi, znacząco zmienić strukturę, zredukować 60% urzędników, wprowadzić prywatyzację na dużą skalę i outsourcing funkcji rządowych. Nawet w urzędzie celnym. Tylko taki rząd będzie w stanie przeprowadzić szybkie i śmiałe reformy w celu odbudowy kraju i zapewnienia szybkiego rozwoju.
Według artykułu zwrześnia 2022 r. dla strony internetowej poświęconej rozwiązaniom IT dla rozwoju, ICT works, autorstwa Troya Etulaina, byłego doradcy ukraińskiego ministra infrastruktury, popularność Diia eksploduje w tym samym czasie, gdy ambicje Kijowa dotyczące platformy nadal rosną:
W 2021 roku było 12 milionów użytkowników Diia. Do sierpnia 2022 r. liczba ta wzrosła do 18 milionów, a codziennie dołącza 50 000-70 000 użytkowników. Wicepremier i minister transformacji cyfrowej (i przyjaciel Zełenskiego) Mychajło Fiodorow ma wiele ambicji dla Diii, jego sztandarowego osiągnięcia...
Diia szybko rozszerza swoje usługi. W sierpniu Diia uruchomiła usługę rejestracji mienia uszkodzonego lub utraconego w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainie, w tym już w 2014 roku, kiedy Rosjanie zaczęli okupować Krym. Chociaż obywatele mogą składać wnioski już teraz, w późniejszym terminie zostanie utworzona komisja oceniająca roszczenia odszkodowawcze. Wkrótce rząd wykorzysta go do wypłaty emerytur.
Minister Fiodorow ma szlachetną ambicję walki z drobną korupcją poprzez przeniesienie drobnych oficjalnych transakcji, takich jak ubieganie się o pozwolenie na budowę lub uzyskanie jakiejkolwiek licencji, również do Dii. A w sierpniu ogłosił integrację Diia z polską platformą digital governance myObywatel.
Następny: Ukraińskie CBDC
Etulain, który nawłasne konto "ma doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu" programów rozwoju mediów i technologii, "w tym strategii ONZ i USAID", podkreślił jeden z kolejnych kluczowych kroków w cyfrowej transformacji Ukrainy (co nie powinno być zaskoczeniem dla czytelników NC): ustanowienie cyfrowej waluty banku centralnego. Jak twierdziłem w poprzednich artykułach, a także w mojej książce Scanned, cyfrowa waluta banku centralnego byłaby prawie niemożliwa do osiągnięcia bez uprzedniego zainstalowania centralnie kontrolowanego systemu tożsamości cyfrowej. Co, na szczęście, Ukraina już ma. Powrót do Etulain (podkreślenie moje):
Każda cyfrowa hrywna miałaby swój unikalny numer identyfikacyjny, tak jak każdy fizyczny dolar amerykański ma unikalny numer seryjny i może być śledzony podczas podróży przez transakcję po transakcji. Pomogłoby to ogromnie w śledzeniu sposobu wydatkowania funduszy na odbudowę. A wraz ze wzrostem zaufania międzynarodowego pojawi się zwiększone wsparcie.
Idea krajowej waluty cyfrowej (zwanej również cyfrową walutą banku centralnego lub CBDC) nie jest nowa. Amerykańska Rezerwa Federalna rozważa wprowadzenie cyfrowego dolara. A w 2021 r. przyjaciele Ukrainy po drugiej stronie Morza Czarnego w Gruzji uruchomili własną cyfrową walutę, w dużej mierze w celu powstrzymania korupcji (i umożliwienia natychmiastowych płatności i, ostatecznie, inteligentnych kontraktów). A w 2020 roku Narodowy Bank Ukrainy rozważał ten pomysł.
Oczywiście cyfryzacja płatności w całym łańcuchu wartości odbudowy sprawi, że wszystko będzie bardziej wydajne, szczególnie jeśli zostanie zintegrowane z cyfrową hrywną. Oprócz obietnicy walut cyfrowych dotyczących obniżenia kosztów kapitału (drukowanie pieniędzy, magazynowanie bankomatów, transport w kuloodpornych pojazdach), wystarczy wyobrazić sobie trudną, kosztowną logistykę dostarczania gotówki w obszarach ze zdziesiątkowaną infrastrukturą.
Gospodarka cyfrowa bez elektryczności
Ale co z logistyką prowadzenia coraz bardziej zdigitalizowanego społeczeństwa, rządu i gospodarki w kraju ze zdziesiątkowaną infrastrukturą elektryczną? Jak czytelnicy NC dobrze wiedzą, rosyjska armia spędziła ostatnie kilka miesięcy na chirurgicznym zniszczeniu sieci elektrycznej Ukrainy. Jak donosił w październiku John Helmer, głównym celem Rosji jest ograniczenie zdolności Ukrainy do transportu (a nie produkcji) energii elektrycznej. I jak zauważyła Yves w swoim 3 listopada. "Czy Rosja już pwnd Ukraina?", wydawałoby się, że "najskuteczniejszym sposobem przywrócenia sieci przez Ukrainę (a pamiętajmy, że żadna odbudowa nie będzie strasznie wydajna) byłoby pozyskanie potrzebnego sprzętu z Rosji".
Tak się nie stanie, przynajmniej nie w najbliższym czasie. W międzyczasie Ukraina musi radzić sobie z coraz dłuższymi i bardziej powszechnymi przerwami w dostawie prądu. JakdonosiłaAljazeera kilka dni temu, za każdym razem, gdy zasilanie jest przywracane w okolicy, jest ona szybko zakłócana przez rosyjskie ataki rakietowe:
Inżynierowie pracują na dwie lub trzy zmiany, aby naprawić lub wymienić smażone obwody i poczerniałe transformatory. Po kilku dniach moc jest naprawiona.
Potem Rosja robi to ponownie.
Jednak jak na ironię, nawet gdy Rosja eskaluje ataki na ukraińską sieć elektryczną, pogrążając ogromne połacie kraju w ciemności i egzystencji offline, misja cyfryzacji gospodarki Ukrainy nasila się, jeśli w ogóle. W ubiegłym tygodniu Narodowy Bank Ukrainy (NBU) ujawniłswój projekt koncepcjirozwoju CBDC znanego jako cyfrowa hrywna lub e-hrywna.
"Opracowanie i wdrożenie e-hrywny może być kolejnym krokiem w ewolucji infrastruktury płatniczej Ukrainy, przyspieszyć cyfryzację gospodarki, dalej promować rozliczenia bezgotówkowe i obniżać ich ceny, poprawić przejrzystość rozliczeń i zwiększyć ogólne zaufanie do waluty krajowej. " - powiedział Oleksiy Shaban, wiceprezes NBU.
NBU przedstawił trzy możliwe formy, jakie może przyjąć CBDC:
"Dla detalicznych płatności bezgotówkowych z możliwą funkcjonalnością zaprogramowanego [lub programowalnego] pieniądza."
W obiegu zasobów cyfrowych. W ramach tej opcji e-hyrvna "może stać się jednym z kluczowych elementów jakościowego rozwoju infrastruktury dla rynku wirtualnych aktywów na Ukrainie".
Ułatwienie płatności transgranicznych.
Nie jest jasne, ile czasu może zająć NBU uruchomienie e-hyrvny. Jedną rzeczą jest uruchomienie projektu dowodu koncepcji; zupełnie inną rzeczą jest faktyczne uruchomienie CBDC, które jest: a) funkcjonalne; oraz b) powszechnie przyjęte. Jak czytelnicymogą pamiętać, pierwsze CBDC, które w pełni żyje w dużej gospodarce, nigeryjska e-Naira, była jak dotąd wilgotnym squibem.
Podobnie jak w przypadku tożsamości cyfrowej, CBDC mogą oferować szereg korzyści publicznych, w tym łatwość i wygodę użytkowania, a także możliwość bardziej precyzyjnego ukierunkowania na korzyści rządowe. A rządy mogą wymyślić niezliczone preteksty do wdrożenia jednego, od kryzysu zdrowia publicznego po zmiany klimatu, bezpieczeństwo cybernetyczne, po uzupełnienie CBDC.
Ale w skromnej opinii tego blogera korzyści te są znacznie przewyższone przez potencjalne koszty, ryzyko i pułapki. Obejmują one całkowitą utratę prywatności i anonimowości w naszych zachowaniach płatniczych. Jakostrzega bloger i analityk NS Lyons z siedzibą w DC, CBDC "jeśli nie celowo i ostrożnie ograniczone z góry przez prawo,... mają potencjał, by stać się czymś więcej niż marzeniem technokratycznego centralnego planisty. Mogą one reprezentować największą ekspansję władzy totalitarnej w historii".
Podczas gdy większość rozmów, przynajmniej publicznie, dotyczy CBDC uzupełniających, w przeciwieństwie do wypierania, gotówki, średnio- i długoterminowym celem jest wbicie ostatniego gwoździa do trumny gotówki, jak szczerze przyznaje Etulain:
"Celem jest również zmiana zachowań aż do najbardziej odległej wioski, aby położyć fundament, który w dłuższej perspektywie przesuwa społeczeństwo i gospodarkę w kierunku korzyści płynących z gospodarki bezgotówkowej".
Bezprecedensowa moc
Podobnie jak CBDC, cyfrowe systemy tożsamości oferują korzyści w zakresie wydajności, przejrzystości i wygody, ale mają również potencjał, aby przyznać rządom i korporacjom bezprecedensową władzę wymuszania lub zachęcania do zmian w ludzkich zachowaniach, jednocześnie niszcząc indywidualną sprawczość i autonomię. Sam Fiodorowuważa, że jeśli zaoferujesz ludziom przytłaczającą wygodę, której towarzyszy silne cyberbezpieczeństwo, nie będą mieli innego wyjścia, jak tylko zaufać technologii.
Istnieje złowieszcza atmosfera TINA ("nie ma alternatywy Margaret Thatcher") do gwałtownie przyspieszającego rozwoju tożsamości cyfrowej i CBDC, zarówno na Ukrainie, jak i na całym świecie. Jak wspomniano na początku tego artykułu, rządy Ukrainy i Wielkiej Brytanii zgodziły się współpracować w zakresie tożsamości cyfrowej, podobnie jak Wielka Brytania już zrobiła to z Singapurem. Umowa ta jest następstwem podobnej współpracy w zakresie identyfikacji cyfrowej między Ukrainą a Estonią, która również zdigitalizowała wiele swoich usług rządowych.
W UE Rada Europejskaprzyjęła właśniewspólne stanowisko w sprawie proponowanych przepisów dotyczących ram europejskiej tożsamości cyfrowej (eID). Rosja planuje równieżwprowadzićidentyfikator cyfrowy iplanuje pilotażcyfrowego rubla w przyszłym roku. Tymczasem w USA dziesięć organizacji rzeczniczych, w tym Better Identity Coalition, wezwało Kongres do uchwaleniaustawy o poprawie tożsamości cyfrowej z 2022 r., Która upoważnia rząd do opracowania federalnej infrastruktury identyfikacji cyfrowej. Wszystko to odbywa się praktycznie bez świadomości społecznej, nie mówiąc już o wkładzie w życie.