AUTOR: TYLER DURDEN
Firma fast-food ogłosiła w swoim raporcie o zyskach za pierwszy kwartał 28 kwietnia, że zawieszenie działalności w Rosji kosztowało ją 27 milionów dolarów w leasingu, kosztach dostawców i płacach pracowników oraz kolejne 100 milionów dolarów w niesprzedanych zapasach dla swojego łańcucha dostaw.
McDonald's traci około 55 milionów dolarów miesięcznie, aby zapłacić pracownikom, właścicielom i dostawcom "za utrzymanie infrastruktury" dla swoich restauracji na Ukrainie i w Rosji, powiedział dyrektor finansowy Kevin Ozan.
Straty te łącznie obniżyły jej zyski o 13 centów na akcję w pierwszych trzech miesiącach roku.
McDonald's tymczasowo zamknął również swoje 108 lokalizacji na Ukrainie ze względów bezpieczeństwa.
Według McDonald's, Rosja i Ukraina stanowiły około 2 procent globalnej sprzedaży i mniej niż 3 procent dochodów operacyjnych.
McDonald's otworzył swój pierwszy sklep w Związku Radzieckim dwa miesiące po upadku muru berlińskiego w 1989 roku.
Był to symboliczny moment w schyłkowych latach zimnej wojny, ponieważ restauracja przyciągnęła tłumy w dniu otwarcia.
Po silnej presji ze strony administracji Bidena i aktywistów protestujących przeciwko rosyjskiej inwazji na Ukrainę, McDonald's ogłosił na początku marca, że tymczasowo zamknie wszystkie swoje 850 lokalizacji w Rosji po ponad 30 latach w tym kraju.
Od końca lutego ponad 750 głównie zachodnich firm ograniczyło działalność w Rosji.
Rosinter Restaurants Holding PJSC, który prowadził ponad 200 restauracji w Rosji, w tym dziewięć lokalizacji McDonald's, powiedział 28 kwietnia, że osiągnął zysk netto za rok fiskalny 2021 w wysokości 94,8 miliona rubli w porównaniu ze stratą 1,83 miliarda rubli w 2020 roku w szczycie pandemii.
Starbucks, PepsiCo i Coca-Cola znalazły się wśród tych, którzy zawiesili swoją działalność w Rosji, wraz z Yum Brands, która miała 1000 franczyz restauracji KFC i 50 lokalizacji Pizza Hut w Rosji.
Nie wiadomo, kiedy i czy McDonald's kiedykolwiek wznowi działalność w Rosji i na Ukrainie, ale sieć fast-foodów powiedziała, że nadal jest zobowiązana do dalszego płacenia swoim pracownikom w obu krajach.
Wyłączając koszty wsparcia swojej działalności w Rosji i na Ukrainie, a także inne jednorazowe wydatki, McDonald's osiągnął w zeszłym tygodniu zysk w wysokości 2,28 USD na akcję, pokonując wcześniejsze szacunki na poziomie 2,17 USD.
Porównywalna sprzedaż McDonald's na rynkach zagranicznych wzrosła o prawie 15 procent, pomimo drakońskich blokad wirusowych KPCh (Komunistycznej Partii Chin) w Chinach, które tymczasowo zamknęły restauracje w całym kraju.
Tymczasem podwyżki cen menu i nowy program lojalnościowy pomogły sieci fast-food pobić szacunki kwartalnej sprzedaży i zysku, a akcje wzrosły o 2 procent, pomimo rosnącej inflacji, wojny na Ukrainie i pandemicznych blokad w Chinach, ogłosiła firma w swoim raporcie.
Wiele amerykańskich sieci restauracji podniosło ceny, aby zrekompensować gwałtownie rosnące koszty, od wynagrodzeń po składniki i opakowania papierowe.
Ceny towarów dla firmy wzrosły mniej więcej dwukrotnie od czwartego kwartału w Stanach Zjednoczonych i Europie i są obecnie aż o 14 procent wyższe w ciągu roku, powiedział Ozan.
8-procentowy skok cen menu McDonald's w pierwszym kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim w niewielkim stopniu wpłynął na sprzedaż.
Rosnące koszty gazu, czynszów i artykułów spożywczych dla klientów o niższych dochodach spowodowały, że niektórzy kupują tańsze lub mniej pozycji menu McDonald's w niektórych obszarach, powiedział inwestorom dyrektor generalny Chris Kempczinski.
W "niektórych częściach biznesu i w niektórych regionach geograficznych jest trochę spadku handlu, który widzimy, że po prostu mamy oko" - powiedział.
"Musimy upewnić się, że nadal mamy wartość, która jest ważną częścią naszej propozycji".
McDonald's przeanalizuje swoje opcje w tych regionach i postara się zapewnić jasny kierunek inwestorom nie później niż do końca bieżącego kwartału, powiedział Kempczinski.
Dyrektor generalny zachwalał sukces wprowadzenia cyfrowego programu lojalnościowego pod koniec ubiegłego roku, który ma obecnie 26 milionów subskrybentów i pomógł zwiększyć zyski o 3,5 procent w pierwszej kwartale porównywalnej sprzedaży na głównym rynku amerykańskim.
Globalna porównywalna sprzedaż sieci fast-food wzrosła w pierwszym kwartale do 11,8 procent, powyżej szacunków dotyczących wzrostu o 8,2 procent.
Całkowite przychody wzrosły o 11 procent do 5,67 miliarda dolarów, pokonując oczekiwania na poziomie 5,59 miliarda dolarów.
Reuters przyczynił się do powstania tego raportu.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.zerohedge.com/