KOMISJA EUROPEJSKA
Bruksela, 17.3.2021
COM (2021) 130 final
2021/0068 (COD)
Wniosek o
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
w sprawie ram wydawania, weryfikacji i akceptacji interoperacyjnych certyfikatów dotyczących szczepień, badań i wyzdrowienia w celu ułatwienia swobodnego przepływu podczas pandemii COVID-19 (cyfrowy zielony certyfikat)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
UZASADNIENIE
1. KONTEKST WNIOSKU
• Przyczyny i cele wniosku
Prawo obywateli UE do swobodnego przemieszczania się i przebywania w Unii Europejskiej jest jednym z najbardziej cenionych osiągnięć UE i ważną siłą napędową jej gospodarki.
Zgodnie z art. 21 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) każdy obywatel UE ma prawo do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich, z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków określonych w Traktatach oraz w art. środki przyjęte w celu nadania im skuteczności. Jednak niektóre z ograniczeń przyjętych przez państwa członkowskie w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa 2 zespołu ostrej niewydolności oddechowej („ SARS - CoV - 2” ) , który powoduje choroba koronawirusa 2019 („COVID-19”), wpłynęła na prawo obywateli do swobodnego przemieszczania się. Środki te często obejmowały ograniczenia wjazdu lub inne szczególne wymogi mające zastosowanie do podróżnych transgranicznych, takie jak poddanie się kwarantannie lub samoizolacji lub badanie na zakażenie SARS-CoV-2 przed i / lub po przybyciu. Szczególnie dotknięte były osoby mieszkające w regionach przygranicznych i przekraczające granice w ramach ich codziennego życia, czy to w celach zawodowych, edukacyjnych, zdrowotnych, rodzinnych, czy z innych powodów.
Aby zapewnić dobrze skoordynowane, przewidywalne i przejrzyste podejście do przyjmowania ograniczeń w swobodnym przemieszczaniu się, Rada przyjęła w dniu 13 października 2020 r. Zalecenie Rady (UE) 2020/1475 w sprawie skoordynowanego podejścia do ograniczenia swobodnego przepływu w odpowiedzi do pandemii COVID-19 1 . W zaleceniu Rady ustanowiono skoordynowane podejście do następujących kluczowych punktów: stosowanie wspólnych kryteriów i progów przy podejmowaniu decyzji o wprowadzeniu ograniczeń w swobodnym przemieszczaniu się, mapowanie ryzyka przeniesienia COVID-19, opublikowane przez Europejskie Centrum ds. Kontrola (ECDC) 2 , w oparciu o uzgodniony kod koloru i skoordynowane podejście do środków, jeśli takie istnieją, które można odpowiednio zastosować do osób przemieszczających się między obszarami, w zależności od poziomu ryzyka przenoszenia na tych obszarach.
Zalecenie Rady (UE) 2020/1475 ma na celu zapewnienie zwiększonej koordynacji między państwami członkowskimi w kontekście przyjęcia środków ograniczających swobodny przepływ ze względów zdrowia publicznego w kontekście pandemii. Przyjmując i stosując ograniczenia swobodnego przepływu, państwa członkowskie powinny przestrzegać prawa UE, w szczególności zasad proporcjonalności i niedyskryminacji. Zalecenie Rady (UE) 2020/1475 zostało później zmienione ze względu na bardzo wysoki poziom transmisji wspólnotowej w całej UE, prawdopodobnie związany ze zwiększoną zdolnością przenoszenia nowych, budzących obawy wariantów SARS-CoV-2 3 .
Zgodnie z pkt 17 zalecenia Rady (UE) 2020/1475 państwa członkowskie mogą wymagać od osób podróżujących z obszarów ryzyka w innym państwie członkowskim poddania się kwarantannie / izolacji i / lub poddania się testowi na zakażenie SARS-CoV-2 przed i / lub po przybyciu. Zgodnie z pkt 17 zalecenia Rady podróżni przybywający z obszarów oznaczonych kolorem „ciemnoczerwonym” powinni podlegać wzmocnionym środkom w zakresie zdrowia publicznego.
Aby wykazać zgodność z różnymi wymogami, podróżni zostali poproszeni o przedstawienie różnego rodzaju dokumentów dowodowych, takich jak zaświadczenia lekarskie, wyniki badań lub oświadczenia. Brak znormalizowanych i zabezpieczonych formatów powoduje, że podróżni mają problemy z akceptacją swoich dokumentów, a także zgłaszają fałszywe lub przerobione dokumenty 4 .
Kwestie te, które mogą prowadzić do niepotrzebnych opóźnień i przeszkód, prawdopodobnie staną się jeszcze bardziej widoczne, ponieważ coraz więcej Europejczyków jest poddawanych testom i szczepieniom przeciwko COVID-19 i otrzymuje dokumentację potwierdzającą ten efekt. Rada Europejska coraz bardziej niepokoi się tym. W swoim oświadczeniu przyjęte po nieformalnych wideokonferencji w dniu 25 i 26 lutego 2021 5 , członkowie Rady Europejskiej wezwali do kontynuowania pracy w sprawie wspólnego podejścia do świadectwa szczepień.
Wśród państw członkowskich panuje zgoda co do wykorzystywania takich zaświadczeń do celów medycznych, takich jak zapewnienie właściwej kontroli między pierwszą a drugą dawką, a także wszelkich niezbędnych późniejszych dawek przypominających. Państwa członkowskie pracują nad opracowaniem świadectw szczepień, często korzystając z informacji dostępnych w rejestrach szczepień.
Komisja współpracowała z państwami członkowskimi w ramach sieci e-Zdrowia, dobrowolnej sieci łączącej organy krajowe odpowiedzialne za e-zdrowie, nad przygotowaniem interoperacyjności świadectw szczepień. W dniu 27 stycznia 2021 r. Sieć e-Zdrowia przyjęła Wytyczne dotyczące dowodu szczepień do celów medycznych, które zaktualizowała 12 marca 2021 r . 6. Niniejsze wytyczne określają centralne elementy interoperacyjności, a mianowicie minimalny zbiór danych dla świadectw szczepień oraz niepowtarzalny identyfikator. Sieć e-Zdrowia i Komitet ds.Bezpieczeństwa Zdrowia ustanowiony na mocy art. 17 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013 / UE 7 również pracowały nad wspólnym, znormalizowanym zestawem danych dla zaświadczeń o wynikach badań COVID-19 8 , wytyczne dotyczące świadectw odzysku i odpowiednich zbiorów danych oraz zarys interoperacyjności świadectw zdrowia 9 .
W oparciu o dotychczas wykonane prace techniczne Komisja proponuje ustanowienie ogólnounijnych ram wydawania, weryfikacji i akceptacji świadectw szczepień w UE w ramach „cyfrowego zielonego certyfikatu”. Jednocześnie ramy te powinny obejmować również inne zaświadczenia wydawane podczas pandemii COVID-19, a mianowicie dokumenty potwierdzające negatywny wynik testu na zakażenie SARS-CoV-2, a także dokumenty potwierdzające, że dana osoba wyleczyła się z wcześniejszej infekcji wirusem SARS-CoV-2. Dzięki temu osoby, które nie zostały zaszczepione lub które nie miały jeszcze okazji się zaszczepić, mogą również skorzystać z takich interoperacyjnych ram, ułatwiając im swobodne przemieszczanie się. Chociaż na przykład dzieci nie mogą na razie korzystać ze szczepień przeciwko COVID-19,powinni mieć możliwość otrzymania zaświadczenia o teście lub zaświadczenia o wyzdrowieniu, które mogliby otrzymać również ich rodzice w ich imieniu.
Ponadto należy wyjaśnić, że celem certyfikatów zawartych w „Cyfrowym Zielonym Certyfikacie” jest ułatwienie korzystania ze swobodnego przepływu. Posiadanie „cyfrowego zielonego certyfikatu”, w szczególności zaświadczenia o szczepieniach, nie powinno być warunkiem wstępnym korzystania ze swobodnego przepływu. Osoby, które nie są szczepione, na przykład ze względów medycznych, ponieważ nie należą do grupy docelowej, dla której szczepionka jest obecnie zalecana, na przykład dzieci, lub ponieważ nie miały jeszcze okazji lub nie chcą się zaszczepić, muszą mieć możliwość dalszego korzystania ze swojego podstawowego prawa do swobodnego przemieszczania się, w razie potrzeby z zastrzeżeniem ograniczeń, takich jak obowiązkowe testy i kwarantanna / samoizolacja. W szczególności,niniejsze rozporządzenie nie może być interpretowane jako ustanawiające obowiązek lub prawo do szczepień.
Aby zapewnić interoperacyjność między różnymi rozwiązaniami technicznymi opracowywanymi przez państwa członkowskie, z których niektóre już zaczęły akceptować dowody szczepień w celu zwolnienia podróżnych z pewnych ograniczeń, jednolite warunki wydawania, weryfikacji i akceptacji zaświadczeń o szczepieniach przeciwko COVID-19, testy potrzebne jest wyzdrowienie.
Ramy „cyfrowego zielonego certyfikatu”, które mają zostać ustanowione, powinny określać format i treść certyfikatów dotyczących szczepień, testów i wyzdrowienia z COVID-19. Komisja proponuje również, aby ramy „cyfrowego zielonego certyfikatu” zapewniały możliwość wydawania tych certyfikatów w formacie interoperacyjnym i wiarygodną weryfikację przy przedstawianiu ich przez posiadacza w innych państwach członkowskich, ułatwiając w ten sposób swobodny przepływ w UE.
Certyfikaty powinny zawierać tylko takie dane osobowe, jakie są niezbędne. Biorąc pod uwagę, że dane osobowe obejmują wrażliwe dane medyczne, należy zapewnić bardzo wysoki poziom ochrony danych i zachować zasady minimalizacji danych. W szczególności ramy „cyfrowego zielonego certyfikatu” nie powinny wymagać utworzenia i utrzymywania bazy danych na poziomie UE, ale powinny umożliwiać zdecentralizowaną weryfikację podpisanych cyfrowo interoperacyjnych certyfikatów.
• Spójność z przepisami obowiązującymi w tej dziedzinie polityki
Wniosek uzupełnia i opiera się na innych inicjatywach politycznych przyjętych w dziedzinie swobodnego przepływu podczas pandemii COVID-19, takich jak zalecenia Rady 2020/1475 i 2021/119. W szczególności Zalecenie Rady 2020/1475 opisuje ogólne zasady, na podstawie których państwa członkowskie powinny koordynować swoje działania przy przyjmowaniu i stosowaniu środków w zakresie swobodnego przepływu w celu ochrony zdrowia publicznego w odpowiedzi na pandemię COVID-19.
Dyrektywa 2004/38 / WE Parlamentu Europejskiego i Rady 10 określa warunki korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się i pobytu (zarówno tymczasowego, jak i stałego) w UE dla obywateli UE i członków ich rodzin. Dyrektywa 2004/38 / WE stanowi, że państwa członkowskie mogą ograniczać swobodę przemieszczania się i pobytu obywateli UE i członków ich rodzin, niezależnie od obywatelstwa, ze względów porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego lub zdrowia publicznego.
Istniejące prawodawstwo UE nie zawiera przepisów dotyczących wydawania, weryfikacji i akceptacji świadectw dokumentujących stan zdrowia posiadacza, nawet jeśli przedstawienie takich świadectw może być konieczne do zniesienia niektórych ograniczeń prawa do swobodnego przemieszczania się nałożonych podczas pandemii. Konieczne jest zatem ustanowienie przepisów w celu zapewnienia interoperacyjności i bezpieczeństwa takich certyfikatów.
• Spójność z innymi politykami Unii
Ta propozycja jest częścią pakietu środków UE w odpowiedzi na pandemię COVID-19. Opiera się w szczególności na wcześniejszych pracach technicznych przeprowadzonych w ramach Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia i sieci e-Zdrowia .
Niniejszy wniosek uzupełnia wniosek COM (2021) / xxx, którego celem jest zapewnienie, aby zasady określone w niniejszym wniosku miały zastosowanie do obywateli państw trzecich nieobjętych niniejszym wnioskiem, którzy legalnie przebywają lub przebywają na terytorium Państwo, do którego ma zastosowanie proponowane rozporządzenie i które są uprawnione do podróżowania do innych państw zgodnie z prawem Unii.
Niniejszy wniosek nie narusza przepisów Schengen dotyczących warunków wjazdu obywateli państw trzecich. Proponowanego rozporządzenia nie należy rozumieć jako zachęty do ponownego wprowadzenia kontroli granicznych, które pozostają środkiem ostatecznym podlegającym warunkom kodeksu granicznego Schengen, ani jako ułatwianie tego.
W niniejszym wniosku uwzględniono wysiłki podejmowane na szczeblu międzynarodowym, na przykład pod auspicjami wyspecjalizowanych agencji Narodów Zjednoczonych, w tym Światowej Organizacji Zdrowia („WHO”), na podstawie międzynarodowych przepisów zdrowotnych, w celu ustalenia specyfikacji i wytycznych dla wykorzystanie technologii cyfrowych do dokumentowania statusu szczepień. Należy zachęcać państwa trzecie do uznawania „cyfrowego zielonego certyfikatu” przy odstąpieniu od ograniczeń dotyczących podróży, które nie są niezbędne.
W niniejszym wniosku uwzględniono również w pełni kompetencje państw członkowskich w określaniu ich polityki zdrowotnej (art. 168 TFUE).
2. PODSTAWA PRAWNA, POMOCNICZOŚĆ I PROPORCJONALNOŚĆ
• Podstawa prawna
Artykuł 21 ust. 1 TFUE przyznaje obywatelom UE prawo do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich. W art. 21 ust. 2 przewidziano możliwość działania UE i przyjmowania przepisów w celu ułatwienia prawa do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich, jeżeli działania zmierzające do osiągnięcia tego celu są niezbędne do ułatwienia wykonywania to prawo. Zastosowanie ma zwykła procedura ustawodawcza.
Wniosek ma na celu ułatwienie korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się w UE podczas pandemii COVID-19 poprzez ustanowienie wspólnych ram wydawania, weryfikacji i akceptacji interoperacyjnych świadectw dotyczących szczepień, testów i wyzdrowienia z COVID-19. Powinno to umożliwić obywatelom UE i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się wykazanie, że spełniają wymogi w zakresie zdrowia publicznego nałożone zgodnie z prawem UE przez państwo członkowskie przeznaczenia. Wniosek ma również na celu zapewnienie, że ograniczenia swobodnego przemieszczania się obowiązujące obecnie w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się COVID-19 można znieść w skoordynowany sposób, gdy dostępnych będzie więcej dowodów naukowych.
• Pomocniczość
Cele niniejszego wniosku, a mianowicie ułatwienie swobodnego przepływu w UE podczas pandemii COVID-19 poprzez ustanowienie bezpiecznych i interoperacyjnych świadectw dotyczących statusu szczepień, badań i wyzdrowienia posiadacza, nie mogą być w wystarczającym stopniu osiągnięte przez państwa członkowskie niezależnie, ale mogą raczej: ze względu na skalę i efekty działania lepiej osiągnąć na szczeblu UE. Konieczne jest zatem działanie na szczeblu UE.
Brak działania na szczeblu UE prawdopodobnie doprowadziłby do przyjęcia przez państwa członkowskie różnych systemów, w wyniku czego obywatele korzystający z prawa do swobodnego przemieszczania się mieliby problemy z akceptacją ich dokumentów w innych państwach członkowskich. W szczególności konieczne jest uzgodnienie standardów technicznych, które mają być stosowane w celu zapewnienia interoperacyjności, bezpieczeństwa i weryfikowalności wydawanych certyfikatów.
• Proporcjonalność
Działanie UE może wnieść znaczną wartość dodaną, jeśli chodzi o sprostanie wyzwaniom określonym powyżej i jest to jedyny sposób, w jaki można osiągnąć i utrzymać jednolite, usprawnione i zaakceptowane ramy.
Przyjęcie jednostronnych lub nieskoordynowanych środków dotyczących zaświadczeń dotyczących COVID-19 dotyczących szczepień, testów i wyzdrowienia z COVID-19 może prowadzić do niespójnych i fragmentarycznych ograniczeń swobodnego przemieszczania się, powodując niepewność obywateli UE podczas korzystania ze swoich praw w UE.
Wniosek ogranicza przetwarzanie danych osobowych do niezbędnego minimum, uwzględniając jedynie ograniczony zestaw danych osobowych dotyczących wydawanych certyfikatów, określając, że dane uzyskane podczas weryfikacji certyfikatów nie powinny być zatrzymywane, oraz ustanawiając ramy która nie wymaga tworzenia i utrzymywania centralnej bazy danych.
Przepisy proponowanego rozporządzenia dotyczące wydawania świadectw szczepień, testów lub wyzdrowienia, a także ramy zaufania powinny zostać zawieszone po przezwyciężeniu pandemii COVID-19, ponieważ od tego momentu nie ma uzasadnienia, aby wymagać od obywateli stawienia się dokumenty zdrowotne podczas wykonywania prawa do swobodnego przemieszczania się. Jednocześnie ich wnioski powinny zostać wznowione w przypadku ogłoszenia przez WHO kolejnej pandemii spowodowanej wybuchem SARS - CoV - 2, jego wariantem lub podobnymi chorobami zakaźnymi o potencjale epidemicznym.
• Wybór instrumentu
Rozporządzenie jest jedynym instrumentem prawnym zapewniającym bezpośrednie, natychmiastowe i wspólne wdrażanie prawa UE we wszystkich państwach członkowskich.
3. WYNIKI OCEN EX POST, KONSULTACJI Z ZAINTERESOWANYMI STRONAMI I OCEN SKUTKÓW
• Konsultacje z zainteresowanymi stronami
We wniosku uwzględniono dyskusje prowadzone w regularnych odstępach czasu z państwami członkowskimi na różnych forach.
• Gromadzenie i wykorzystanie wiedzy specjalistycznej
Wniosek opiera się na wymianach technicznych odbywających się w ramach Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia i Sieci e-Zdrowia, informacjach opublikowanych przez ECDC na temat sytuacji epidemiologicznej związanej z pandemią COVID-19 oraz odpowiednich dostępnych dowodach naukowych.
• Ocena wpływu
Ze względu na pilną potrzebę Komisja nie przeprowadziła oceny skutków.
• Prawa podstawowe
Niniejszy wniosek pozytywnie wpływa na podstawowe prawo do swobodnego przemieszczania się i pobytu na mocy art. 45 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (Karta). Czyni to, zapewniając obywatelom interoperacyjne i wzajemnie akceptowane certyfikaty dotyczące szczepień, testów i wyzdrowienia z COVID-19, z których mogą korzystać podczas podróży. W przypadku gdy państwa członkowskie zniosą pewne ograniczenia w swobodnym przepływie osób posiadających dowód szczepienia, testu lub wyzdrowienia, świadectwa ustanowione w niniejszym wniosku umożliwią obywatelom korzystanie z tych zwolnień. Ponieważ dostępnych jest więcej danych naukowych, zwłaszcza dotyczących skutków szczepień przeciwko zakażeniu SARS-CoV-2, interoperacyjne ramy świadectw zdrowia powinny umożliwić państwom członkowskim znoszenie ograniczeń w skoordynowany sposób.
Niniejsze rozporządzenie nie powinno być rozumiane jako ułatwianie lub zachęcanie do przyjmowania ograniczeń swobodnego przepływu podczas pandemii. Ma raczej na celu zapewnienie zharmonizowanych ram uznawania świadectw zdrowia COVID-19 w przypadku, gdy państwo członkowskie stosuje takie ograniczenia. Wszelkie ograniczenia swobody przemieszczania się w UE uzasadnione względami porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego lub zdrowia publicznego muszą być konieczne, proporcjonalne i oparte na obiektywnych i niedyskryminujących kryteriach. Decyzja, czy wprowadzić ograniczenia w swobodnym przepływie, pozostaje w gestii państw członkowskich, które muszą działać zgodnie z prawem UE. Jednocześnie państwa członkowskie zachowują elastyczność, aby nie wprowadzać ograniczeń w swobodnym przepływie.
Ta propozycja zakłada przetwarzanie danych osobowych, w tym danych dotyczących zdrowia. Istnieją potencjalne skutki dla praw podstawowych osób fizycznych, a mianowicie art. 7 Karty dotyczący poszanowania życia prywatnego i art. 8 dotyczący prawa do ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych osób fizycznych, w tym zbieranie, dostęp i wykorzystywanie danych osobowych, wpływa na prawo do prywatności i prawo do ochrony danych osobowych wynikające z Karty. Ingerencja w te podstawowe prawa musi być uzasadniona.
W zakresie prawa do ochrony danych osobowych, w tym bezpieczeństwa danych, zastosowanie ma Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 11 . Nie przewiduje się odstępstwa od unijnego systemu ochrony danych, a państwa członkowskie muszą wdrożyć jasne zasady, warunki i solidne zabezpieczenia, zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych. Proponowane rozporządzenie nie ustanawia europejskiej bazy danych na temat szczepień, testów lub wychodzenia z COVID-19. Do celów proponowanego rozporządzenia dane osobowe wystarczy umieścić w wydanym certyfikacie, który powinien być chroniony przed fałszowaniem lub naruszeniem.
Czytaj dalej na:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A52021PC0130&from=EN
przetlumaczono przez GR translator google
zrodlo:http://stateofthenation.co/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz