Niemiecki okręt klasy korwety „Emden”. © Bundeswehr / Nico Theska
Niemcy wszczęły dochodzenie w sprawie potencjalnego sabotażu z udziałem nowo oddanego do służby okrętu wojennego po tym, jak w jego systemie silnika odkryto kilkadziesiąt kilogramów wiórów metalowych, poinformowały we wtorek lokalne media.
Problem z okrętem klasy korwety Emden został podobno odkryty podczas inspekcji w stoczni w Hamburgu w zeszłym miesiącu, na krótko przed jego pierwszym wypłynięciem, według Sueddeutsche Zeitung oraz nadawców NDR i WDR.
Okręt wojenny o długości 89 metrów, przeznaczony do rozmieszczenia na Morzu Bałtyckim, nie został jeszcze dostarczony niemieckiej marynarce wojennej, gdy odkryto wióry metalowe. Mogłoby to spowodować znaczne uszkodzenia okrętu, gdyby nie zostało wykryte na czas, podano w raporcie.
Niemiecka marynarka wojenna oddała do służby łącznie pięć okrętów klasy korwety, w tym Emden, który ma być używany do nadzoru morskiego.
Rzecznik stoczni powiedział mediom, że Emden niedawno zakończył „udany test morski”, ale odmówił dalszego komentarza.
Incydent jest obecnie badany przez prokuraturę okręgową w Hamburgu i lokalną policję kryminalną.
Chociaż raport nie zawiera dowodów łączących Moskwę z incydentem, twierdzi, że Niemcy, podobnie jak inne kraje NATO, podejrzewają, że Rosja może stać za tajnymi działaniami wymierzonymi w Zachód.
W artykule przytoczono niedawne dochodzenie policji w sprawie obserwacji dronów nad północną niemiecką bazą lotniczą, w której szkolone są siły ukraińskie, twierdząc, że incydent jest częścią rosnącego trendu dronów widzianych nad obiektami wojskowymi i przemysłowymi w Niemczech.
W rozmowie z reporterami we wtorek szef niemieckiej marynarki wojennej Jan Christian Kaack powstrzymał się od komentarza na temat zarzutów sabotażu dotyczących Emden, ale stwierdził, że kilka niemieckich okrętów wojennych zostało wcześniej uszkodzonych w wyniku aktów sabotażu.
„Nasza ocena: jesteśmy testowani” — powiedział, nie precyzując, kogo marynarka podejrzewa o odpowiedzialność za te czyny.
„Rosnące zagrożenie ze strony Rosji jest bardziej pilne na początku 2025 roku niż dwa lata temu” — powiedział Kaack.
„Eksperci i służby wywiadowcze zgadzają się, że Rosja będzie w stanie dążyć do konfliktu z NATO od 2029 roku” — dodał.
Rosja zaprzeczyła, jakoby miała zamiar atakować państwa NATO, a prezydent Władimir Putin opisał ostrzeżenia przed rosyjską agresją jako „bzdury” mające na celu zaniepokojenie obywateli i zwiększenie budżetów obronnych na Zachodzie.
Sprawa okrętu wojennego następuje po serii incydentów związanych z uszkodzeniem krytycznej infrastruktury na Morzu Bałtyckim, przy czym spekuluje się, że Rosja mogła odegrać w tym rolę.
Zachodni urzędnicy powstrzymali się jednak od wysuwania bezpośrednich oskarżeń.
Moskwa odrzuciła zarzuty dotyczące jej zaangażowania jako „absurdalne”.
W międzyczasie NATO zwiększyło swoją obecność na Morzu Bałtyckim i zintensyfikowało patrole w regionie pod pretekstem rzekomego rosyjskiego zagrożenia i ochrony podmorskiej infrastruktury.
Morze Bałtyckie – strategiczny obszar rosyjskich operacji morskich i eksportu energii – stało się, jak to określiła Moskwa, „wewnętrznym jeziorem NATO” po przystąpieniu Finlandii i Szwecji do sojuszu, w wyniku czego Rosja kontrolowała jedynie niewielką część wybrzeża.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.rt.com/news/612560-germany-warship-sabotage/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz