JAKARTA, Indonezja (AP) - W październiku indonezyjscy dyplomaci i duchowni muzułmańscy wysiedli z samolotu w Chinach. Podczas gdy dyplomaci byli tam, aby sfinalizować umowy, aby zapewnić milionom dawek dotarcie do obywateli Indonezji, duchowni mieli zupełnie inne obawy: czy szczepionka COVID-19 jest dopuszczalna do użytku zgodnie z prawem islamskim.
Gdy firmy starają się opracować szczepionkę COVID-19, a kraje walczą o zapewnienie dawek, pytania dotyczące stosowania produktów wieprzowych - zabronionych przez niektóre grupy religijne - wzbudziły obawy o możliwość przerwania kampanii szczepień.
Żelatyna pochodzenia wieprzowego jest szeroko stosowana jako stabilizator zapewniający bezpieczeństwo i skuteczność szczepionek podczas przechowywania i transportu. Niektóre firmy od lat pracowały nad opracowaniem szczepionek niezawierających wieprzowiny: szwajcarska firma farmaceutyczna Novartis wyprodukowała niezawierającą wieprzowiny szczepionkę przeciw zapaleniu opon mózgowych, podczas gdy AJ Pharma z siedzibą w Saudyjsku i Malezji pracuje obecnie nad własną.
Jednak popyt, istniejące łańcuchy dostaw, koszty i krótszy okres przydatności do spożycia szczepionek niezawierających żelatyny wieprzowej oznaczają, że składnik ten będzie prawdopodobnie nadal używany przez lata w większości szczepionek, powiedział dr Salman Waqar, sekretarz generalny British Islamic Medical. Stowarzyszenie.
Rzecznicy firm Pfizer, Moderna i AstraZeneca powiedzieli, że produkty wieprzowe nie są częścią ich szczepionek przeciwko COVID-19. Jednak ograniczona podaż i istniejące wcześniej umowy warte miliony dolarów z innymi firmami oznaczają, że niektóre kraje o dużej populacji muzułmańskiej, takie jak Indonezja, otrzymają szczepionki, które nie zostały jeszcze certyfikowane jako wolne od żelatyny.
Stawia to dylemat dla społeczności religijnych, w tym ortodoksyjnych Żydów i muzułmanów, gdzie spożywanie produktów wieprzowych jest uważane za nieczystość religijną i jak zakaz stosuje się do medycyny - powiedział.
„Wśród islamskich uczonych istnieje różnica zdań co do tego, czy bierzesz coś takiego jak żelatyna wieprzowa i poddajesz ją rygorystycznej przemianie chemicznej” - powiedział Waqar. „Czy nadal uważa się to za nieczystość religijną, którą powinniście brać?”
Większość konsensusu z poprzednich debat na temat stosowania żelatyny wieprzowej w szczepionkach jest taka, że jest ona dozwolona przez prawo islamskie, ponieważ „większa szkoda” wystąpiłaby, gdyby szczepionki nie zostały użyte, powiedział dr Harunor Rashid, profesor nadzwyczajny na University of Sydney .
Podobną ocenę ma szeroki konsensus przywódców religijnych w społeczności ortodoksyjnych Żydów.
„Zgodnie z prawem żydowskim zakaz spożywania wieprzowiny lub spożywania wieprzowiny jest zabroniony tylko wtedy, gdy jest to naturalny sposób jej spożycia” - powiedział rabin David Stav, prezes izraelskiej organizacji rabinicznej Tzohar.
Jeśli „jest wstrzykiwany do organizmu, a nie (spożywany) przez usta”, to „nie ma zakazu ani problemu, zwłaszcza gdy martwimy się o choroby” - powiedział.
Mimo to pojawiły się odrębne opinie w tej sprawie - niektóre z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi dla Indonezji, która ma największą na świecie populację muzułmańską, około 225 milionów.
W 2018 r. Indonezyjska Rada Ulema, muzułmański organ duchowny, który wydaje zaświadczenia potwierdzające, że produkt jest halal, czyli dopuszczalny zgodnie z prawem islamskim, orzekł, że szczepionki przeciwko odrze i różyczce są „haram” lub są niezgodne z prawem z powodu żelatyny. Przywódcy religijni i społeczni zaczęli namawiać rodziców, aby nie pozwalali na szczepienia swoich dzieci.
„Liczba przypadków odry wzrosła później, dając Indonezji trzeci najwyższy wskaźnik zachorowań na odrę na świecie” - powiedziała Rachel Howard, dyrektor grupy badawczej Research Partnership zajmującej się badaniami rynku opieki zdrowotnej.
Howard powiedział, że później wydano dekret, który wydał muzułmański duchowny, mówiąc, że szczepionka jest dozwolona, ale kulturowe tabu nadal prowadzi do niskich wskaźników szczepień.
„Nasze badania wykazały, że niektórzy muzułmanie w Indonezji czują się nieswojo przyjmując szczepionki zawierające te składniki”, nawet jeśli władze muzułmańskie wydają wytyczne, mówiąc, że są dozwolone, powiedziała.
Rządy podjęły kroki w celu rozwiązania tego problemu. W Malezji, gdzie status szczepionek halal został zidentyfikowany jako największy problem wśród muzułmańskich rodziców, wprowadzono surowsze przepisy, zgodnie z którymi rodzice muszą szczepić swoje dzieci lub grozi im grzywna i kara więzienia. W Pakistanie, gdzie z powodów religijnych i politycznych słabnie zaufanie do szczepionek , rodzice zostali uwięzieni za odmowę szczepienia swoich dzieci przeciwko polio.
Jednak wraz z rosnącym wahaniem i dezinformacją rozprzestrzeniającą się na całym świecie, w tym w społecznościach religijnych, Rashid powiedział, że zaangażowanie społeczności jest „absolutnie konieczne”.
„To może być katastrofalne”, powiedział, jeśli nie będzie silnego zaangażowania społeczności ze strony rządów i pracowników służby zdrowia.
W Indonezji rząd zapowiedział już, że włączy muzułmański organ duchowny do procesu zakupu i certyfikacji szczepionek przeciwko COVID-19.
„Komunikacja publiczna dotycząca statusu halal, ceny, jakości i dystrybucji musi być dobrze przygotowana” - powiedział w październiku prezydent Indonezji Joko Widodo.
Kiedy jesienią byli w Chinach, duchowni indonezyjscy dokonali inspekcji chińskich zakładów Sinovac Biotech, aw Indonezji trwają również badania kliniczne szczepionki firmy z udziałem około 1620 ochotników. Rząd ogłosił kilka umów na zakup szczepionek COVID-19 z firmą na łączną liczbę milionów dawek.
Sinovac Biotech, a także chińskie firmy Sinopharm i CanSino Biologics - z których wszystkie mają szczepionki COVID-19 w późnych badaniach klinicznych i sprzedają miliony dawek na całym świecie - nie odpowiedziały na prośby Associated Press o informacje o składnikach.
W Chinach żadna ze szczepionek COVID-19 nie została ostatecznie dopuszczona do obrotu, ale ponad 1 milion pracowników służby zdrowia i innych osób, które zostały uznane za osoby o wysokim ryzyku zakażenia , otrzymało szczepionki na podstawie pozwolenia na użycie w nagłych wypadkach. Firmy nie ujawniły jeszcze skuteczności szczepionek ani możliwych skutków ubocznych.
Pakistan jest na późnym etapie badań klinicznych szczepionki CanSino Biologics. Bangladesz miał wcześniej umowę z Sinovac Biotech na prowadzenie badań klinicznych w tym kraju, ale próby zostały opóźnione z powodu sporu o finansowanie. Oba kraje mają jedne z największych populacji muzułmańskich na świecie.
Podczas gdy pracownicy służby zdrowia w Indonezji nadal są w dużej mierze zaangażowani w wysiłki na rzecz powstrzymania wirusa, ponieważ liczba nadal rośnie, Waqar powiedział, że wysiłki rządu mające na celu uspokojenie Indonezyjczyków będą kluczem do udanej kampanii szczepień, ponieważ szczepionki COVID-19 są zatwierdzone do użytku.
Powiedział jednak, że firmy produkujące szczepionki również muszą być częścią takiej pomocy społecznej.
„Im bardziej są transparentni, tym bardziej są otwarci i szczerzy na temat swojego produktu, tym bardziej prawdopodobne jest, że istnieją społeczności, które mają zaufanie do produktu i będą w stanie prowadzić przemyślane dyskusje na temat tego, co chcą robić, " powiedział.
„Ponieważ ostatecznie to wybór jednostek”.
___
W raporcie udział wzięli współpracujący pisarze prasowi Edna Tarigan z Dżakarty w Indonezji i Ilan Ben Zion w Jerozolimie.
___
Departament Zdrowia i Nauki Associated Press otrzymuje wsparcie od Departamentu Edukacji Naukowej Instytutu Medycznego Howarda Hughesa. AP ponosi wyłączną odpowiedzialność za całą zawartość.
ZRODLO:APNEWS
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz