W piątek UE zaprezentowała swój pierwszy w historii pakiet legislacyjny mający na celu uregulowanie produkcji i wykorzystania sztucznej inteligencji. Ustawa o sztucznej inteligencji ma na celu przyjęcie „podejścia do technologii opartego na ryzyku”, traktując priorytetowo ograniczenia dotyczące tych aspektów, które uważa się za stanowiące największe zagrożenie dla społeczeństwa.
Ustawodawstwo wprowadza wymogi w zakresie przejrzystości dla wszystkich modeli sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia, zaostrzając wymogi w przypadku większych i potężniejszych modeli, które mogą stwarzać „ryzyko systemowe dla Unii”, powiedział w piątek reporterom poseł do Parlamentu Europejskiego Dragos Tudorache, jeden z głównych negocjatorów.
„Wysokiego ryzyka” zastosowania sztucznej inteligencji klasyfikuje się jako stwarzające znaczną potencjalną szkodę dla zdrowia, bezpieczeństwa, praw podstawowych, środowiska, demokracji i praworządności zgodnie z nowym prawodawstwem, które szczegółowo wymienia sektory ubezpieczeń i bankowości, a także wybory - oraz systemy związane z głosowaniem jako obszary wymagające rygorystycznych testów bezpieczeństwa przed publicznym wdrożeniem.
Według doniesień obywatele będą musieli składać skargi, żądając wyjaśnień na temat tego, gdzie decyzja systemu sztucznej inteligencji wpłynęła na ich prawa i życie.
Pakiet wymaga, aby generatory deepfake, modele dużych języków i inne silniki do tworzenia oznaczały swoje prace jako wygenerowane przez sztuczną inteligencję, co miało na celu ochronę właścicieli praw autorskich przed kradzieżą ich dzieł przez sztuczną inteligencję.
Nowe przepisy zakazują systemów biometrycznych, które wykorzystują „wrażliwe cechy”, takie jak rasa i orientacja seksualna, do identyfikacji osób, podobnie jak masowe pobieranie twarzy z internetowych baz danych lub innych repozytoriów obrazów.
Zabroniona jest także punktacja zdolności kredytowej, „systemy manipulujące ludzkim zachowaniem w celu obejścia jego wolnej woli”, rozpoznawanie emocji przez pracodawców lub instytucje edukacyjne.
Stosowanie technologii rozpoznawania twarzy przez organy ścigania byłoby ograniczone do „niektórych wyjątków ze względów bezpieczeństwa i bezpieczeństwa narodowego”, takich jak zapobieganie „konkretnemu i aktualnemu zagrożeniu terrorystycznemu”.
W przypadku „zdalnego” wykorzystania śledzenia biometrycznego AI, cel musi być skazany lub podejrzany o popełnienie poważnego przestępstwa – terroryzmu, handlu ludźmi, wykorzystywania seksualnego, morderstwa, porwania, gwałtu, napadu z bronią w ręku, udziału w organizacji przestępczej, lub „przestępstwo przeciwko środowisku”.
Zakazy mają wejść w życie za sześć miesięcy, a wymogi dotyczące przejrzystości zaczną obowiązywać od roku.
Pełny pakiet legislacyjny zacznie obowiązywać za dwa lata.
Ostateczny projekt przepisów, który powstał w ciągu trzech dni negocjacji, które rozpoczęły się w środę 22-godzinnym maratonem, nie został jeszcze opublikowany i musi zostać zatwierdzony w głosowaniu zarówno w Parlamencie, jak i w Radzie Europejskiej.
Blok ma nadzieję zostać światowym liderem w zakresie regulacji sztucznej inteligencji, nawiązując do swoich kontrowersyjnych wysiłków na rzecz uregulowania przepływu informacji w Internecie za pomocą ustawy o usługach cyfrowych z początku tego roku.
Podobnie jak to ustawodawstwo, wiąże się ono z wysokimi karami finansowymi – osoby naruszające przepisy mogą zostać ukarane grzywną w wysokości do 35 milionów euro (37,7 miliona dolarów) lub 7% światowych przychodów.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.rt.com/news/588807-eu-artificial-intelligence-regulation-risk/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz