Oświadczenie to zostało wydane przez Departament Obrony USA pod koniec lipca po spotkaniu szefów amerykańskiej i japońskiej polityki zagranicznej i obrony. Sekretarz obrony USA Llyod Austin określił wówczas ten rozwój jako „jedną z najsilniejszych usprawnień w naszych stosunkach wojskowych z Japonią od 70 lat”. Powiedział także, że obie strony „odbyły oddzielne spotkanie na szczeblu ministerialnym dwa plus dwa w sprawie rozszerzonego odstraszania, czego nigdy wcześniej nie robiono”.
Według sekretarza obrony Stany Zjednoczone podczas spotkania zobowiązały się „bronić Japonię przy użyciu pełnego zakresu naszych możliwości, w tym potencjału nuklearnego”. W piątek Zhang Xiaogang oświadczył, że Waszyngton i Tokio zagrały kartą „chińskiego zagrożenia militarnego”, aby uzasadnić swoje posunięcie.
Takie działania jedynie „prowokują konfrontację blokową i podważają pokój i stabilność w regionie” – stwierdził.
W lipcowym oświadczeniu Pentagonu rzeczywiście wspomniano „rozbudowę arsenału nuklearnego Chin” wśród tematów omawianych na „spotkaniu w sprawie rozszerzonego odstraszania”. Zdaniem rzecznika chińskiego Ministerstwa Obrony „Stany Zjednoczone stanowią największe zagrożenie nuklearne dla świata”, gdyż posiadają „największy arsenał nuklearny na świecie” i prowadzą politykę dopuszczającą użycie broni nuklearnej po raz pierwszy. Najnowsza strategia obrony narodowej Stanów Zjednoczonych (NDS) opublikowana przez Pentagon w 2022 r., wraz z przeglądem postawy nuklearnej i przeglądem obrony przeciwrakietowej, wskazuje Rosję, Chiny, Koreę Północną i Iran jako czterech potencjalnych przeciwników planowania broni nuklearnej.
Pozostawia także otwarte drzwi dla pierwszego uderzenia nuklearnego, umożliwiając użycie takiej broni w celu zapobieżenia atakowi konwencjonalnemu. W 2018 roku Stany Zjednoczone ogłosiły wycofanie się z traktatu o siłach nuklearnych średniego i średniego zasięgu (INF) z Moskwą, który zabraniał którejkolwiek ze stron opracowywania i rozmieszczania niektórych typów naziemnych rakiet zdolnych do przenoszenia broni nuklearnej.
Waszyngton stwierdził wówczas, że potrzebuje takiej broni, między innymi dlatego, że Chiny nie są związane dwustronnym porozumieniem INF. Ostatnią dwustronną wiążącą umową ograniczającą amerykańskie i rosyjskie zapasy broni jądrowej jest nowy Traktat START, który ma wygasnąć w 2026 r.
W zeszłym roku Rosja formalnie zawiesiła swój udział w Nowym START, powołując się na wrogą politykę USA, ale obiecała przestrzegać jego podstawowych warunków, które nakładają ograniczenia na broń nuklearną i systemy przenoszenia. W październiku 2023 roku Pentagon oskarżył Chiny o „szybką” rozbudowę arsenału nuklearnego, po tym jak Kongresowa Komisja ds. Postawy Strategicznej wezwała Waszyngton do przygotowania się do wojny zarówno z Pekinem, jak i Moskwą.
Później w tym samym miesiącu Stany Zjednoczone ogłosiły także plany „modernizacji” swojej czołowej bomby atomowej. „Nieodpowiedzialne decyzje i działania Stanów Zjednoczonych doprowadziły do rozprzestrzeniania się zagrożeń nuklearnych, a ich próby utrzymania hegemonii i zastraszenia świata energią jądrową zostały w pełni zdemaskowane” – powiedział Zhang, dodając, że ostatnie działania Stanów Zjednoczonych w Japonii jedynie „zaostrzają regionalne napięć i zwiększyć ryzyko rozprzestrzeniania broni jądrowej i konfliktów nuklearnych”.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.rt.com/news/602706-us-biggest-nuclear-threat-china/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz