Były grecki minister finansów, Yanis Varoufakis, wpadł w zgiełk wokół Facebooka, zmieniając nazwę firmy na „Meta”, oskarżając Marka Zuckerberga o „pożyczenie” nowego tytułu od pseudonimu antykapitalistycznego think tanku.
W serii tweetów w piątek Varoufakis powiedział założycielowi Facebooka, aby trzymał „ręce z dala od naszej mέta” – odnosząc się do „Centrum Cywilizacji Postkapitalistycznej” z siedzibą w Atenach. Centrum badawcze non-profit wymienia greckiego posła w radzie doradczej, w skład której wchodzą uczony Noam Chomsky, muzyk Brian Eno, filmowiec Ken Loach, ekonomista James K. Galbraith i filozof Slavoj Žižek.
Założona w 2020 roku misja think tanku mówi, że działa poprzez „sztukę i badania, argumentację i poezję”, aby „zerwać z dystopijną teraźniejszością” poprzez wspomaganie „radykalnych ruchów postępowych”.
„Ty i twoi sługusi nie rozpoznalibyście cywilizacji, nawet gdyby uderzyła cię tyczką”, napisał na Twitterze Varoufakis, który dodał osobno, że duża firma technologiczna pomaga tworzyć obecną dystopijną rzeczywistość.
Varoufakis oskarżył również Zuckerberga o wcześniej „pożyczenie” nazwy swojego ruchu Democracy in Europe Movement 2025 (DiEM), aby zmienić nazwę swojej kryptowaluty. Niedopracowana kryptowaluta Facebooka nosiła pierwotnie nazwę „libra”, ale w zeszłym roku zmieniono nazwę na „diem”.
Zuckerberg ogłosił w zeszłym tygodniu swoje ambitne plany stworzenia wirtualnego „metawersum” pośród fali negatywnych relacji prasowych związanych z zarzutem demaskatora Frances Haugen, że gigant z Doliny Krzemowej stawia „zysk nad ludźmi”. Zmienił nazwę firmy macierzystej Facebooka, Instagrama i WhatsAppa na „Meta” ze skutkiem natychmiastowym.
Rebranding wywołał zarówno poparcie, jak i ośmieszenie w mediach społecznościowych, w tym ze strony kilku wpływowych postaci, a nawet popularnej sieci fast foodów Wendy’s. Zrodziło również wiele memów – z których przynajmniej jeden zagrał w nowym tytule, sugerując inny mniej niejasny grecki związek nazwy: słynny ser „Feta”.
Podczas gdy niektórzy użytkownicy mediów społecznościowych odrzucali twierdzenia Varoufakisa jako „narcystyczne” i „urojenia wielkości”, wielu komentatorów wydawało się zgadzać, że podobieństwa między dwoma przypadkami zmiany nazwy wyglądały „prawie tak, jakby było celowe”.
W odpowiedzi na tweety Varoufakisa inna grecka organizacja Metabook – która określiła się jako „największy rynek używanych książek” w kraju – stwierdziła, że jej nazwa jest jedną z tych, które Facebook „zakwalifikował”. Dodał, że podczas gdy gigant technologiczny „w końcu wyciął część „książki”, „zachował nasze logo”. Oba logo zawierają odmianę symbolu pętli nieskończoności.
Większość jednak stwierdziła, że twierdzenie o „własności” lub posiadanie pewnego rodzaju „znaku towarowego” nad słowem, które jest dziś częścią potocznego języka, było „głupie” – podczas gdy inni byli pewni, że zmiana nazwy była po prostu częścią planu „przekierowania ” niektóre ze złej prasy z dala od firmy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz