AUTOR: TYLER DURDEN
Autor: The Jamestown Foundation via OilPrice.com,
Rosja zwiększa aktywność handlową i wojskową w Arktyce.
Od 2005 roku Rosja ponownie otworzyła dziesiątki sowieckich baz wojskowych w Arktyce.
NATO jest coraz bardziej zaniepokojone rosnącymi ambicjami Rosji w Arktyce.
Rosyjski rząd zwrócił uwagę na zmiany środowiskowe, które stopniowo otwierają arktyczne wybrzeża krajów półkuli północnej na zwiększony ruch morski, a Kreml ogłosił niedawno zamiar rozszerzenia morskiego transportu towarowego wzdłuż Północnej Drogi Morskiej (NSR) w 2023 roku. Przemawiając na forum "Transport Rosji" w zeszłym miesiącu, rosyjski premier Michaił Miszustin ogłosił, że od początku tego roku NSR przejechało 25 milionów ton ładunków. Miszustin nazwał rozwój NSR jednym z "kluczowych priorytetów" rosyjskiego rządu, przewidując potrzebę osiągnięcia celu transportowego 80 milionów ton ładunków do 2024 roku (Wiedomosti, 16 listopada).
NSR rozciąga się na 3 479 mil (5 600 kilometrów) od Murmańska do Władywostoku wzdłuż rosyjskich wybrzeży Arktyki i Pacyfiku. Ciężkie warunki klimatyczne często komplikują korzystanie z trasy; nawigacja we wschodnim sektorze NSR od Tajmyra do Cieśniny Beringa jest niemożliwa zimą bez eskorty lodołamaczy, ponieważ grubość lodu może osiągnąć 9,8 stopy (3 metry). Ruch towarowy na NSR w 2021 r., zanim prezydent Rosji Władimir Putin rozpoczął totalną wojnę przeciwko Ukrainie, wyniósł 34,9 mln ton (Atomic-energy.ru, 13 stycznia). Główną strategiczną zaletą handlową NSR dla rosyjskich kupców jest to, że przebiega ona w całości przez rosyjskie wody wewnętrzne, które są wolne od ingerencji zagranicznej, w przeciwieństwie do innych rosyjskich rynków zbytu na oceany świata, takich jak cieśniny tureckie, gdzie ruch handlowy ucierpiał z powodu konfliktu wokół Morza Czarnego.
Zdając sobie sprawę z potencjalnych korzyści płynących z rozwoju trasy pomimo związanych z tym trudności, w sierpniu 2022 r. rosyjski rząd zatwierdził strategiczny dokument dotyczący rozwoju NSR do 2035 r., którego przewidywany koszt wynosi prawie 28,75 mld USD, czyli 1,8 bln rubli (RIA Novosti, 4 sierpnia). Co ciekawe, w dokumencie nie wspomniano o tym, skąd będą pochodzić fundusze na ten rozwój.
18 listopada na posiedzeniu międzyresortowej komisji Rady Bezpieczeństwa Rosji, dotyczącej sposobu zapewnienia rosyjskich interesów narodowych w Arktyce, wiceprzewodniczący Dmitrij Miedwiediew ostrzegł, że Rosja stanie w obliczu niedoboru lodołamaczy nuklearnych do 2030 roku z powodu starzenia się floty (Wiedomosti, 18 listopada). Miedwiediew zauważył, że połowa z sześciu lodołamaczy obsługiwanych przez państwową spółkę zależną Rosatomu, Federal State Unitary Enterprise (FSUE) Atomflot, która nadzoruje NSR od 2018 r., została zbudowana przy użyciu przestarzałych technologii. Miedwiediew dodał, że ich żywotność była wielokrotnie przedłużana, co nie będzie już możliwe do 2026 lub 2027 roku. Podczas zimowo-wiosennego sezonu nawigacyjnego NSR w 2021 i 2022 roku ponad 20 statków zostało oblodzonych i musiało zostać uratowanych przez lodołamacze (Portnews.ru, 1 grudnia). Według pełniącego obowiązki dyrektora generalnego FSUE Atomflot Leonida Irlitsy, co najmniej 13 lodołamaczy jest wymaganych do zapewnienia, że NSR pozostanie żeglowny przez cały rok na Dalekim Wschodzie (Seanews.ru, 18 lipca).
Co ciekawe, korzystanie z NSR nie będzie ograniczone wyłącznie do rosyjskiej żeglugi handlowej i morskiej. 30 listopada Rada Federacji Rosyjskiej zatwierdziła poprawki do prawa zezwalającego zagranicznym statkom na korzystanie z NSR. W poprawkach zauważono, że zagraniczne statki handlowe i wojenne muszą ubiegać się o pozwolenie na 90 dni przed planowanym wykorzystaniem trasy (Portnews.ru, 30 listopada). Jednak nierozważny atak wojskowy Putina na Ukrainę skomplikował handel międzynarodowy dla międzynarodowych firm logistycznych i brokerów, ponieważ wszystko, co przechodzi przez Rosję, może teraz potencjalnie podlegać wtórnym sankcjom. Chińskie firmy, które wcześniej zwiększały wykorzystanie NSR, są coraz bardziej zaniepokojone potencjalnymi szkodami gospodarczymi wynikającymi z ubocznego uderzenia sankcji wtórnych; W przeciwieństwie do poprzednich lat, na początku lipca 2022 r. chińska COSCO Shipping Corporation nie złożyła jeszcze żadnych wniosków o żeglugę na wodach NSR (Korabel.ru, 19 września). Ponieważ COSCO jest wiodącą firmą żeglugową na świecie, eksploatującą 1 413 statków o nośności 113,47 mln ton, ostrożność chińskiego podmiotu pozbawia NSR znacznych bieżących i przyszłych przychodów (Coscoshipping.com, dostęp 13 grudnia).
Nic dziwnego, że Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego jest coraz bardziej zaniepokojona rosnącą aktywnością Rosji w Arktyce. Poza rosnącym zainteresowaniem Moskwy potencjałem handlowym regionu, od 2005 roku Rosja ponownie otworzyła dziesiątki baz wojskowych w Arktyce z czasów radzieckich i zmodernizowała marynarkę wojenną, jednocześnie rozwijając nowe pociski hipersoniczne. Odkąd Putin rozpoczął "specjalną operację wojskową" przeciwko Ukrainie, jedną z konsekwencji dla Rosji jest zmiana sytuacji geopolitycznej i militarnej w Arktyce, ponieważ po wejściu Szwecji i Finlandii do NATO siedmiu z ośmiu członków Rady Arktycznej będzie członkami NATO (pozostali to Dania, Norwegia, Islandia, Kanada i USA). Rozszerzając swoje obawy poza obecny konflikt rosyjsko-ukraiński, NATO zauważyło w tym kontekście, że 31 lipca Putin podpisał dekret "O zatwierdzeniu doktryny morskiej Federacji Rosyjskiej", a nowa strategia morska zobowiązała się do ochrony wód arktycznych "wszelkimi środkami" (Kremlin.ru, 31 lipca). Wzmacniając obawy NATO, we wrześniu 2022 r. chińskie i rosyjskie okręty wojenne przeprowadziły wspólne ćwiczenia na Morzu Beringa (Federalnews24.ru, 27 września).
Zbieżność wszystkich tych elementów stawia Arktykę jako nowy front w trwających poważnych wstrząsach geopolitycznych w Eurazji. Podczas gdy Putin trwoni personel wojskowy i logistykę swojego kraju, aby nadal dręczyć Ukrainę, konflikt wyczerpuje również zapasy broni NATO, co jest otrzeźwiającą myślą dla tych, którzy rozważają możliwy nowy front operacyjny w niegościnnym środowisku arktycznym. Ostatecznie, NATO postąpiłoby dobrze, gdyby wykorzystało swoją rewitalizację wynikającą z wojny Rosji z Ukrainą i wypracowało silne, bardziej jednolite podejście do przeciwdziałania rosyjskiej aktywności w Arktyce.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.zerohedge.com/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz