Brytyjski producent biopaliw Firefly osiągnął porozumienie z tanią linią lotniczą Wizz Air w sprawie budowy komercyjnej rafinerii, która pomoże przekształcać ścieki w zrównoważone paliwo lotnicze (SAF).
Według Firefly, która opracowała proces konwersji, paliwo nadal przechodzi badania regulacyjne.
Jeśli zostanie zatwierdzony, będzie można go wykorzystać do napędzania samolotów, podała w tym tygodniu firma.
Rafineria, pierwsza tego typu, zostanie zbudowana w Essex i może rozpocząć dostawy komercyjne SAF do 2028 roku do obsługi londyńskich lotnisk.
Według Firefly w Wielkiej Brytanii istnieją potencjały dla dwóch kolejnych takich obiektów.
Wizz podał, że inwestuje, składając ogromne zamówienie na aż do 525 000 ton paliwa odpadowego Firefly w ciągu najbliższych 15 lat.
Tymczasem przedsiębiorstwo użyteczności publicznej Anglian Water ogłosiło, że będzie dostarczać firmie Firefly biosolidy z procesu oczyszczania ścieków na potrzeby obiektu pilotażowego.
Dyrektor naczelny Firefly, James Hygate, powiedział, że biosolidy to „trochę obrzydliwa rzecz”, ale „niesamowity zasób”.
„Zamieniamy ścieki w paliwo do silników odrzutowych. Naprawdę nie przychodzi mi do głowy wiele fajniejszych rzeczy” – dodał.
Produkcja SAF zużywa o 70% mniej węgla niż konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych, ale obecnie jest znacznie droższa w produkcji.
Według Paula Hilditcha, dyrektora operacyjnego Firefly, „w Wielkiej Brytanii jest wystarczająca ilość biosolidów na ponad 200 000 ton SAF” – co jego zdaniem wystarczy, aby zaspokoić około połowę wymaganego zapotrzebowania na SAF w 2030 roku.
Hilditch twierdzi, że przetworzone ścieki powinny być tańsze i występujące w większej ilości oraz mogłyby zaspokoić 5% zapotrzebowania linii lotniczych na paliwo w Wielkiej Brytanii.
Zgodnie z mandatem rządu do 2030 r. co najmniej 10% paliwa wykorzystywanego przez linie lotnicze w Wielkiej Brytanii musi pochodzić z surowców zrównoważonych.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.rt.com/news/595805-human-waste-fuel-planes/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz