KARACHI, Pakistan (AP) - Kiedy samolot gwałtownie wstrząsnął, Mohammad Zubair pomyślał, że to turbulencja. Następnie pilot przyszedł przez interkom, aby ostrzec, że lądowanie może być „kłopotliwe”.
Chwilę później lot Pakistan International Airlines rozbił się w zatłoczonej okolicy w pobliżu międzynarodowego lotniska w Karaczi, zabijając 97 osób, z których wszyscy są pasażerami i członkami załogi. Zubair był jednym z dwóch ocalałych pasażerów.
Meeran Yousaf, rzeczniczka prowincjonalnego Departamentu Zdrowia, powiedziała, że zidentyfikowano tylko 21 ciał z piątkowej katastrofy i że większość z nich została poważnie spalona. Osiem osób na ziemi zostało rannych. Trzech pozostało w szpitalu i wszyscy mieszkańcy są rozliczeni, powiedziała.
Samolot rozbił się o 14:39. w pobliżu międzynarodowego lotniska Jinnah, w biednej i zatłoczonej dzielnicy mieszkalnej znanej jako Model Colony. Rzecznik PIA Abdullah Hafiz Khan powiedział, że samolot zniszczył lub poważnie uszkodził 18 domów.
Rzecznik Urzędu Lotnictwa Cywilnego Abdul Sattar Kokhar powiedział, że Airbus A320 przewoził 91 pasażerów i ośmiu członków załogi. Jedynym, który przeżył katastrofę, był Zafar Masood, dyrektor banku.
W wywiadzie telefonicznym ze swojego łóżka szpitalnego Zubair, inżynier mechanik, powiedział, że lot PK8303 wystartował punktualnie ze wschodniego miasta Lahore o godzinie 13.00. Był to płynny, spokojny lot, dopóki samolot nie zaczął schodzić w pobliżu Karaczi krótko przed trzecią.
Powiedział, że samolot wykonał trzy próby lądowania, raz wydawało się, że prawie wylądował, a następnie wystartował ponownie.
„Nagle samolot gwałtownie szarpnął, raz i jeszcze raz,” powiedział Zubair. Dron zawrócił, a przez domofon rozległ się głos pilota. Pilot miał problemy z silnikiem i lądowanie może być „kłopotliwe”. To była ostatnia rzecz, którą Zubair pamiętał, dopóki nie obudził się w scenie chaosu.
„Widziałem tyle dymu i ognia. Słyszałem płacz ludzi, płacz dzieci ”.
Czołgał się z dymu i gruzu, w końcu został wyciągnięty z ziemi i wpadł do karetki.
„Jestem bardzo wdzięczny Allahowi za to, że dał mi drugie życie” - powiedział. "To jest cud."
Pakistan dopiero na początku tego tygodnia wznowił loty krajowe przed Eid-al Fitr, co oznacza koniec świętego miesiąca Ramadanu. Wielu pasażerów na pokładzie samolotu to rodziny wracające do domu na wakacje, powiedział minister nauki Fawad Ahmed Chaudhry.
owiedział, że między pandemią koronawirusa a katastrofą lotniczą ten rok był „katastrofą”.
„Najbardziej niefortunne i smutne jest to, że zginęły całe rodziny, całe rodziny, które podróżowały razem na święto Eid”, powiedział The Associated Press.
Media społecznościowe i lokalne wiadomości donosiły, że Zara Abid, aktor i wielokrotnie nagradzany model, był jednym z zabitych. Podobno zginął także starszy bankier, jego żona i troje małych dzieci. Shabaz Hussein, którego matka zginęła w katastrofie, powiedziała The Associated Press, że zidentyfikował jej ciało w lokalnym szpitalu i czekał, aby zabrać je na pochówek.
Samolot wjechał w zatłoczoną dzielnicę Model Colony, gdy wielu mężczyzn z okolicy zebrało się w pobliskich meczetach na cotygodniowe piątkowe modlitwy, być może wyjaśniając, dlaczego liczba rannych na ziemi wynosiła zaledwie osiem, głównie kobiety i dzieci. Jak powiedziała rzeczniczka Departamentu Zdrowia Sindh, tylko trzy nadal były hospitalizowane, a wszyscy mieszkańcy 18 domów, którzy zostali uszkodzeni w wyniku katastrofy, zostali rozliczeni.
„Mężczyźni modlili się w pobliskim meczecie Masjid-e-Bilal, który znajduje się 100 metrów od miejsca, w którym rozbił się samolot” - powiedział mieszkaniec Amir Chaudhry, którego siostra odniosła rany, kiedy samolot rozbił się w okolicy.
Pakistan jest blokowany w całym kraju od połowy marca z powodu koronawirusa, a kiedy wznowiono loty, każde inne miejsce pozostało wolne, aby promować dystans społeczny.
Południowa prowincja Sindh, której stolicą jest Karaczi, jest epicentrum wybuchu Pakistanu, z prawie 20 000 spośród ponad 50 000 przypadków w tym kraju. Pakistan zgłosił 1 101 zgonów z powodu choroby COVID-19 spowodowanej przez wirusa.
Transmisja końcowej wymiany pilota z kontrolą ruchu lotniczego, opublikowana na stronie internetowej LiveATC.net, wskazała, że nie udało mu się wylądować i krąży, aby podjąć kolejną próbę.
„Postępujemy bezpośrednio, proszę pana - straciliśmy silnik”, powiedział pilot.
„Potwierdź swoją próbę na brzuchu”, powiedział kontroler ruchu lotniczego, oferując pas startowy.
„Sir, mayday, mayday, mayday, mayday Pakistan 8303”, powiedział pilot przed zakończeniem transmisji.
Przewodniczący PIA Arshad Malik powiedział dziennikarzom w piątek w Karaczi, że zostanie przeprowadzone niezależne dochodzenie, ale stwierdził, że samolot był w dobrym stanie. W sobotę pakistański minister lotnictwa Ghulam Sarwar Khan powiedział dziennikarzom, że raport z dochodzenia zostanie sporządzony za trzy miesiące, a ustalenia zostaną przedstawione Parlamentowi. Czarna skrzynka, która będzie szczegółowo opisywała ostatnie chwile lotu, została odzyskana w ciągu kilku godzin po katastrofie i jest w gestii władz.
Dokumenty zdatności do lotu wykazały, że samolot otrzymał ostatnią kontrolę rządową 1 listopada 2019 r. Główny inżynier PIA podpisał osobny certyfikat 28 kwietnia, potwierdzający, że wszystkie czynności konserwacyjne zostały przeprowadzone. Stwierdzono, że „samolot jest w pełni zdatny do lotu i spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa”.
Rekordy własności Airbusa A320 pokazały, że China Eastern Airlines latał samolotem od 2004 do 2014 roku. Następnie samolot wszedł do floty PIA, wydzierżawionej od GE Capital Aviation Services.
Airbus poinformował, że samolot wykonał 47 100 godzin lotu i 25 860 lotów w piątek. Samolot miał dwa silniki CFM56-5B4.
Airbus powiedział, że zapewni pomoc techniczną śledczym we Francji i Pakistanie, a także producentom linii lotniczych i silników.
„My w Airbusie jesteśmy głęboko zasmuceni tragiczną wiadomością o locie nr PK8303”, napisał na Twitterze dyrektor wykonawczy Guillaume Faury. „W lotnictwie wszyscy ciężko pracujemy, aby temu zapobiec. Airbus zapewni pełną pomoc organom prowadzącym dochodzenie. ”
______
Associated pisarzy prasowych Jon Gambrell, w Dubaju, Zjednoczone Emiraty Arabskie; Kathy Gannon i Munir Ahmed w Islamabadzie oraz Asim Tanvir w Multanie w Pakistanie przyczynili się do tego raportu.
zrodlo:apnews
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz