niedziela, 21 lutego 2021

"„Myślałem, że skończyliśmy”: części spadają z nieba ...."-(video)

 BROOMFIELD, Colo. (AP) - David Delucia usadowił się z powrotem na swoim fotelu w samolocie i zaczął się relaksować w drodze na długo oczekiwane wakacje, gdy ogromna eksplozja i błysk światła przerwały ogłoszenie w locie i przestawiły go w tryb przetrwania .



Boeing 777-200, kierujący się w sobotę z Denver do Honolulu z 231 pasażerami i 10 załogą na pokładzie, doznał katastrofalnej awarii prawego silnika i płomienie wybuchły pod skrzydłem, gdy samolot zaczął tracić wysokość.

Gdy Delucia i jego żona przygotowywali się na najgorsze, ludzie na przedmieściach Denver zareagowali z przerażeniem, gdy ogromne kawałki obudowy silnika i kawałki włókna szklanego spadły na boiska sportowe, ulice i trawniki, po prostu omijając jeden dom i miażdżąc ciężarówkę. Eksplozja, widoczna z ziemi, pozostawiła na niebie smugę czarnego dymu, a maleńkie kawałki izolacji wypełniły powietrze jak popiół.

Samolot wylądował bezpiecznie na międzynarodowym lotnisku w Denver i nikt na pokładzie ani na ziemi nie został ranny - podały władze. Ale zarówno osoby w powietrzu, jak i na ziemi były głęboko wstrząśnięte.

„Kiedy to się początkowo wydarzyło, myślałem, że skończyliśmy. Myślałem, że lecimy na dół ”- powiedział Delucia, który wepchnął portfel do kieszeni, aby można go było łatwo zidentyfikować, gdyby samolot rzeczywiście spadł. „Pilot wykonał niesamowitą robotę. To było dość denerwujące ”.Federalny Zarząd Lotnictwa stwierdził w oświadczeniu, że wkrótce po starcie samolot doznał awarii prawego silnika.

Film opublikowany na Twitterze pokazał, że silnik w pełni pochłonął płomienie, gdy samolot leciał w powietrzu. Zatrzymane klatki z innego filmu zrobionego przez pasażera siedzącego lekko przed silnikiem i zamieszczonego na Twitterze ukazały złamaną łopatkę wentylatora w silniku.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu prowadzi dochodzenie. Władze nie ujawniły żadnych szczegółów na temat tego, co mogło spowodować awarię.

United powiedział w oddzielnym oświadczeniu, że większość pasażerów United Flight 328 została zmieniona na nowy lot na Hawaje, ale niektórzy zdecydowali się na nocleg w hotelu.

Departament Policji w Broomfield opublikował zdjęcia na Twitterze pokazujące duże, okrągłe kawałki gruzu, które wyglądały na pokrywę silnika opartą o dom na przedmieściach około 16 mil (40 kilometrów) na północny zachód od Denver. Policja poprosiła wszystkich rannych na ziemi o zgłoszenie się.

Tyler Thal, który mieszka w okolicy, powiedział The Associated Press, że wyszedł na spacer z rodziną, kiedy zauważył duży samolot komercyjny lecący niezwykle nisko i wyjął telefon, aby go sfilmować.



„Kiedy na to patrzyłem, zobaczyłem eksplozję, a potem chmurę dymu i spadające z niej śmieci. To było jak punkcik na niebie, a kiedy to oglądam, opowiadam rodzinie, co właśnie zobaczyłem, a potem usłyszeliśmy eksplozję ”- powiedział w wywiadzie telefonicznym. „Samolot po prostu leciał dalej, a potem go nie widzieliśmy”.

Kirby Klements był w środku z żoną, kiedy usłyszeli potężny huk, powiedział. Kilka sekund później para zobaczyła ogromny kawałek gruzu przelatujący obok ich okna i wpadający na łóżko ciężarówki Klementsa, miażdżąc kabinę i wpychając pojazd w błoto.



Ocenił, że okrągła osłona silnika ma średnicę 15 stóp (4,5 metra). Drobne kawałki izolacji z włókna szklanego zastosowane w silniku samolotu spadały z nieba „jak popiół” przez około 10 minut, powiedział, a kilka dużych kawałków izolacji wylądowało na jego podwórku.

„Gdyby był inny o 10 stóp, wylądowałby na szczycie domu” - powiedział w rozmowie telefonicznej z AP. „A gdyby ktoś był w ciężarówce, byłby martwy”.

Na podstawie wstępnych zdjęć i filmów przesłanych przez pasażerów eksperci ds. Bezpieczeństwa lotniczego stwierdzili, że samolot najwyraźniej uległ katastrofalnej awarii silnika.

Takie zdarzenie jest niezwykle rzadkie i zdarza się, gdy ogromne wirujące elementy wewnątrz silnika ulegają jakiejś awarii i naruszają opancerzoną obudowę wokół silnika, która ma powstrzymać uszkodzenie, powiedział John Cox, ekspert ds. Bezpieczeństwa lotniczego i emerytowany pilot linii lotniczych, który jeździ. firma konsultingowa w zakresie bezpieczeństwa lotniczego o nazwie Safety Operating Systems.

„Ten niezrównoważony dysk ma w sobie dużą siłę i obraca się z prędkością kilku tysięcy obrotów na minutę… a kiedy masz tyle siły odśrodkowej, musi gdzieś iść” - powiedział w wywiadzie telefonicznym.

Piloci często ćwiczą, jak sobie radzić z takim zdarzeniem i natychmiast wyłączyliby wszystko, co palne w silniku, w tym paliwo i płyn hydrauliczny, za pomocą jednego przełącznika - powiedział Cox.

Były przewodniczący NTSB, Jim Hall, nazwał ten incydent kolejnym przykładem „pęknięć w naszej kulturze w zakresie bezpieczeństwa lotniczego, którym należy się zająć”.



Hall, który był w zarządzie od 1994 do 2001 roku, krytykował FAA w ciągu ostatniej dekady jako „dryfującą w kierunku pozwolenia producentom na zapewnienie nadzoru lotniczego, za który płaci społeczeństwo”. - Dotyczy to zwłaszcza Boeinga - powiedział.

Ostatnia ofiara śmiertelna podczas lotu amerykańskich linii lotniczych dotyczyła takiej awarii silnika podczas lotu Southwest Airlines z Nowego Jorku do Dallas w kwietniu 2018 r. Pasażer zginął, gdy silnik rozpadł się na wysokości ponad 30000 stóp nad Pensylwanią, a szczątki uderzyły w samolot, wybijając szybę obok jej siedzenia. Została wypchnięta do połowy przez okno, zanim inni pasażerowie wciągnęli ją z powrotem do środka.

W tym przypadku przyczyną awarii była złamana łopatka wentylatora w silniku Boeinga 737. Federalny Zarząd Lotnictwa nakazał liniom lotniczym zintensyfikowanie inspekcji łopatek wentylatora niektórych silników wykonanych przez CFM International, wspólne przedsięwzięcie General Electric i Francji. Safran SA



W 2010 roku Qantas Airbus A380 doznał przerażającej awarii silnika, którego nie można było powstrzymać, krótko po starcie z Singapuru. Odłamki silnika uszkodziły krytyczne systemy samolotu, ale piloci mogli bezpiecznie wylądować. Za incydent obwiniono wadliwą produkcję rury w silniku Rolls Royce.

___

Flaccus zgłosił z Portland w stanie Oregon. Wkład w ten raport mieli reporterzy Associated Press David Koenig z Dallas i Frank Bajak z Bostonu.

zrodlo:apnews.com

Brak komentarzy:

"Premier państwa UE oskarża Zełenskiego o próbę przekupstwa Premier Słowacji Robert Fico powiedział, że „nigdy” nie przyjmie pieniędzy z Kijowa"

  Ukraiński przywódca Władimir Zełenski rozmawia z mediami pod koniec szczytu UE w Brukseli. © Getty Images / Thierry Monasse Słowacki pre...