DUBAI, Zjednoczone Emiraty Arabskie (AP) - W piątek eksplozja uderzyła w izraelski statek towarowy wypływający z Bliskiego Wschodu, niewyjaśniony wybuch odnawia obawy o bezpieczeństwo statków w regionie w związku z eskalacją napięć między USA a Iranem.
Według brytyjskiej marynarki wojennej United Kingdom Maritime Trade Operations załoga i statek były bezpieczne. Eksplozja w Zatoce Omańskiej zmusiła statek do udania się do najbliższego portu.
Incydent przypomniał sobie lato 2019 roku, kiedy w tym samym miejscu doszło do serii podejrzanych ataków, za które marynarka wojenna USA obwiniała Iran, czemu zaprzeczył Teheran. W międzyczasie, gdy prezydent Joe Biden próbuje ożywić negocjacje nuklearne z Iranem, zarządził nocne naloty na obiekty w Syrii należące do potężnej irackiej grupy zbrojnej wspieranej przez Iran.
Dryad Global, agencja wywiadu morskiego, zidentyfikowała uszkodzony statek jako MV Helios Ray, statek towarowy typu ro-ro z banderą Bahamów. Inny prywatny urzędnik ochrony, który rozmawiał z The Associated Press pod warunkiem zachowania anonimowości w celu omówienia spraw wywiadowczych, podobnie zidentyfikował statek jako promień Heliosa.
Dane śledzenia satelitarnego z witryny MarineTraffic.com wykazały, że promień Helios prawie wszedł do Morza Arabskiego około godziny 06:00 w piątek, zanim nagle zawrócił i zaczął kierować się z powrotem w kierunku Cieśniny Ormuz. Przybył z Ad-Dammam w Arabii Saudyjskiej i nadal wskazywał Singapur jako miejsce docelowe na swoim trackerze.
Izraelska stacja Channel 13 w niezasłużonym raporcie stwierdziła, że Izraelici oceniają, że za wybuchem stał Iran. Izraelscy urzędnicy nie odpowiedzieli natychmiast na prośby o komentarz. Irański rząd nie skomentował wybuchu w piątek.
Wybuch nadchodzi, gdy Teheran coraz bardziej łamie porozumienie nuklearne z 2015 r. Ze światowymi mocarstwami, aby stworzyć wpływ na Waszyngton. Iran stara się wywrzeć presję na Bidena, aby ten zwolnił sankcje z umowy, którą były prezydent Donald Trump porzucił prawie trzy lata temu.
Iran obwinił również Izrael za niedawną serię ataków, w tym tajemniczą eksplozję zeszłego lata, która zniszczyła zaawansowany zakład montażu wirówek w obiekcie jądrowym w Natanz oraz zabójstwo Mohsena Fakhrizadeha, czołowego irańskiego naukowca, który założył wojskowy program nuklearny Republiki Islamskiej. dekady temu.
Kapitan Ranjith Raja z firmy Refinitiv powiedział AP, że izraelski statek opuścił Zatokę Perską w czwartek i udał się do Singapuru. W piątek o 0230 GMT statek zatrzymał się co najmniej dziewięć godzin na wschód od głównego portu w Omanie, po czym wykonał zwrot o 360 stopni i popłynął w kierunku Dubaju, prawdopodobnie w celu oceny szkód i napraw, powiedział.
Statek został załadowany ładunkiem z Europy. Wyładowywał pojazdy w kilku portach w regionie, dodał Raja, w tym w Bahrajnie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Arabii Saudyjskiej, z ostatnim portem zawinięcia w Ad-Dammam.
Podczas gdy szczegóły eksplozji pozostały niejasne, dwóch amerykańskich oficerów obrony poinformowało AP, że statek miał dwie dziury na lewej burcie i dwie dziury na prawej burcie tuż nad linią wody podczas wybuchu. Urzędnicy powiedzieli, że nie jest jasne, co spowodowało dziury. Rozmawiali z AP pod warunkiem zachowania anonimowości, aby omówić niepublikowane informacje o incydentach.
Baza danych statków Narodów Zjednoczonych zidentyfikowała właścicieli statku jako firmę Ray Shipping Ltd. z siedzibą w Tel Awiwie. Połączenia telefoniczne z Ray Shipping zadzwoniły w piątek bez odpowiedzi.
74-letni Abraham Ungar, który nazywa się „Rami”, jest założycielem Ray Shipping Ltd. i jest znany jako jeden z najbogatszych ludzi w Izraelu. Zrobił fortunę na transporcie i budownictwie.
Według Akademii Marynarki Wojennej im. Nikoli Y. Vaptsarowa, gdzie Ungar zapewnia wsparcie i szkolenia morskie, jest właścicielem dziesiątek statków do przewozu samochodów i zatrudnia tysiące inżynierów.
Piąta Flota Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych z Bahrajnu stwierdziła, że jest „świadoma i monitoruje” sytuację. Administracja morska Stanów Zjednoczonych, agencja Departamentu Transportu, wystosowała ostrzeżenie dla spedytorów komercyjnych wczesną sobotą, uznając eksplozję i wzywając statki do „zachowania ostrożności podczas tranzytu” przez Zatokę Omańską.
Chociaż okoliczności eksplozji pozostają niejasne, Driada Global stwierdziła, że jest bardzo możliwe, że wybuch był wynikiem „asymetrycznej aktywności irańskiego wojska”.
Gdy Iran stara się wywrzeć presję na Stany Zjednoczone, aby zniosły sankcje, kraj ten może dążyć do „prowadzenia silnej dyplomacji za pomocą środków wojskowych” - poinformowała Driada.
W napiętym lecie 2019 roku wojsko amerykańskie zarzuciło Iranowi wybuchy na dwóch tankowcach w pobliżu Cieśniny Ormuz, jednego z najbardziej strategicznych szlaków żeglugowych na świecie. Stany Zjednoczone przypisały również Iranowi serię innych podejrzanych ataków, w tym użycie min limpet - zaprojektowanych do magnetycznego mocowania do kadłuba statku - w celu uszkodzenia czterech tankowców z pobliskiego portu Fudżajra w Emiratach.
Od czasu zabójstwa Fakhrizadeha, irańskiego naukowca nuklearnego, w listopadzie ubiegłego roku, izraelscy urzędnicy alarmują o potencjalnym odwecie ze strony Iranu, w tym za pośrednictwem swoich regionalnych pełnomocników, takich jak libański Hezbollah i rebelianci Huti w Jemenie.
Przez lata Iran był powiązany z atakami na izraelskie i żydowskie cele cywilne w Ameryce Łacińskiej, Europie i Azji. Izrael nie skomentował swojej domniemanej roli w zabiciu naukowca.
Piątkowy incydent jest również następstwem umów normalizacyjnych między Izraelem a ZEA i Bahrajnem. Umowy, które spotkały się z zjadliwą krytyką ze strony Iranu, umocniły powstający sojusz regionalny przeciwko Islamskiej Republice.
__
Współpracujący pisarze prasowi Laurie Kellman w Tel Awiwie w Izraelu, Josef Federman w Jerozolimie i Robert Burns w Waszyngtonie przyczynili się do powstania tego raportu.
zrodlo:apnews.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz