AUTOR: TYLER DURDEN
W maju przedstawiliśmy, że zbliża się odwrócenie efektu "niedoboru wszystkiego", ponieważ gwałtownie rosnące zapasy (wynik nadmiernego uporządkowania w erze Covid z powodu warczących łańcuchów dostaw) miały uderzyć w słabnącą gospodarkę, a ceny towarów spadną, ponieważ firmy będą zmuszone do likwidacji nadmiaru zapasów w recesję (patrz "Efekt Byka kończy się z hukiem: Dlaczego ceny spadną z klifu" z 23 maja). Przypominaliśmy o tym czytelnikom kilka razy w ciągu lata ("Odwrócenie efektu jest głównym ryzykiem wzrostu w dół" i "Spadki stawek kontenerów, gdy "efekt Bullwhip" wchodzi w fazę terminalną").
W zeszłym tygodniu odwrócony był widoczny w "szokującym" raporcie kwartalnym Nike po tym, jak akcje spadły o ponad 10% po ogłoszeniu pogarszających się zysków, a perspektywy marży na ten rok zostały obcięte. Ostrzegaliśmy sprzedawców detalicznych budujących zapasy w szybkim tempie w tym roku, co dokładnie zgłosił gigant odzieży sportowej.
To nie tylko Nike. Ogólnie rzecz biorąc, sprzedawcy detaliczni mają do czynienia z wieloletnimi szczytami w stosunku zapasów do sprzedaży, co spowodowało, że importerzy zmniejszyli dostawy od zagranicznych dostawców.
Zmniejszony popyt na towary zagraniczne doprowadził do wzrostu liczby linii kontenerowych, odwołując dziesiątki rejsów na jednych z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie przed największym sezonem zakupowym w roku.
WSJ zwrócił uwagę, że "październikowe odwołania są ostrym odwróceniem sytuacji sprzed zaledwie kilku miesięcy, kiedy niewielka przestrzeń żeglugowa podniosła stawki frachtowe, a zyski przewoźników do rekordowych poziomów".
Stawki za żeglugę transpacyficzną są kraterowe. Stawka frachtowa Szanghaj-Los Angeles dla kontenerów spadła aż o 73% od czasu osiągnięcia szczytu o tej porze w zeszłym roku.
WSJ przytoczył dane, które pokazały, że przez pierwsze dwa tygodnie, począwszy od 3 października, około 40 zaplanowanych rejsów między Azją a zachodnim wybrzeżem USA zostało odwołanych. Średnio na tę porę roku złomowanych jest około 2-4 rejsów tygodniowo.
Przewoźnicy odwołali również kluczowe trasy żeglugowe między Azją a Europą:
"W pierwszym tygodniu października jedna trzecia wcześniej ogłoszonej przepustowości zostanie wyczerpana, a w drugim tygodniu będzie to około połowa.
"Tempo dekoniunktury w ostatnich tygodniach było bardzo szybkie i wygląda na to, że przewoźnicy błędnie odczytują niskie wolumeny nieistniejącego szczytu sezonu" - powiedział Peter Sand, główny analityk w Xeneta i Sea-Intelligence.
"Globalna gospodarka rzuciła w tym roku kilka krzywych kul, a nasze perspektywy dotyczące przyszłego popytu są niepewne i letnie. Nadwyżka mocy produkcyjnych prawdopodobnie stanie się problemem od połowy 2023 r. do 2024 r. i potencjalnie później "- powiedział Jonathan Roach, analityk kontenerów w Braemar.
W zeszłym miesiącu dyrektor generalny FedEx Corp., Raj Subramaniam, wygłosił mrożącą krew w żyłach wiadomość podczas rozmowy z Jimem Crammerem z CNBC Mad Money: Globalna gospodarka "wchodzi w światową recesję".
Oprócz końcowej fazy efektu bullwhip, w wyniku której detaliści likwidują nadwyżki zapasów, stworzyło to również trudne środowisko dla spedytorów odwołujących rejsy, które spowodowały spadek stawek kontenerowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz