SUEZ, Egipt (AP) - Gigantyczny kontenerowiec utknął bokiem w egipskim Kanale Sueskim przez piąty dzień w sobotę, gdy władze przygotowywały się do podjęcia nowych prób uwolnienia statku i ponownego otwarcia kluczowej drogi wodnej ze wschodu na zachód dla globalnej żeglugi.
Ever Given, statek pływający pod banderą Panamy, przewożący ładunki między Azją a Europą, osiadł we wtorek na mieliźnie w wąskim kanale biegnącym między Afryką a Półwyspem Synaj.
Masywny statek utknął na jednopasmowym odcinku kanału, około sześciu kilometrów (3,7 mil) na północ od południowego wejścia, w pobliżu miasta Suez.
Peter Berdowski, dyrektor generalny Boskalis, firmy ratowniczej wynajętej do wydobycia Ever Given, powiedział, że firma ma nadzieję uwolnić kontenerowiec w ciągu kilku dni, korzystając z kombinacji ciężkich holowników, pogłębiania i przypływów.
Powiedział holenderskiemu pokazowi wydarzeń bieżących Nieuwsuur w piątek wieczorem, że przód statku utknął w piaszczystej glinie, ale tył „nie został całkowicie wepchnięty w glinę i jest to pozytywne, ponieważ można użyć tylnego końca, aby go uwolnić. . ”
Berdowski powiedział, że dwa duże holowniki są w drodze do kanału i mają przypłynąć w weekend. Powiedział, że firma zamierza wykorzystać moc holowników, pogłębiania i przypływów, które, jak powiedział, mają być wyższe o 50 centymetrów (20 cali) w sobotę.
„Mamy nadzieję, że połączenie łodzi (holowników), które będziemy tam mieć, więcej wykopów na ziemi i przypływ, wystarczy, aby uwolnić statek gdzieś na początku przyszłego tygodnia” - powiedział.
Jeśli to nie zadziała, firma usunie setki kontenerów z przodu statku, aby go odciążyć, skutecznie podnosząc statek, aby ułatwić jego wyciąganie - powiedział Berdowski.
Powiedział, że już jechał dźwig, który może zdjąć kontenery ze statku.
Urzędnik z Urzędu Kanału Sueskiego powiedział, że władze planują co najmniej dwie próby w sobotę, aby uwolnić statek, gdy nastąpi przypływ. Urzędnik mówił pod warunkiem zachowania anonimowości, ponieważ nie był upoważniony do informowania dziennikarzy.
Władze Egiptu zabroniły mediom dostępu do witryny. Władze kanału poinformowały, że ich szef, generał broni Osama Rabei, zorganizuje w sobotę konferencję prasową w mieście Suez, kilka kilometrów (mil) od miejsca, w którym znajduje się statek.
Yukito Higaki, prezes Shoei Kisen, firmy będącej właścicielem gigantycznego kontenerowca, powiedział na konferencji prasowej w Imabari w Japonii w piątek wieczorem, że rozmieszczono 10 holowników, a pracownicy pogłębiali brzegi i dno morskie w pobliżu dziobu statku, aby spróbować zdobyć znowu unosi się na powierzchni
Shoei Kisen powiedział w sobotę, że firma rozważa usunięcie kontenerów w celu zmniejszenia obciążenia statku, gdyby zawiodły próby zmiany wody, ale byłaby to trudna operacja.
Biały Dom powiedział, że zaoferował Egiptowi pomoc w ponownym otwarciu kanału. „Mamy sprzęt i możliwości, których nie ma większość krajów, i widzimy, co możemy zrobić i jaką możemy pomóc” - powiedział w piątek dziennikarzom prezes Joe Biden.
Wstępne dochodzenie wykazało, że statek osiadł na mieliźnie z powodu silnych wiatrów i wykluczył awarię mechaniczną lub silnika, poinformowała firma i władze kanału. GAC, globalna firma transportowo-logistyczna, powiedziała wcześniej, że na statku wystąpiła przerwa w dostawie prądu, ale nie zostało to wyjaśnione.
Według agencji Leth Agencies, zator morski zwiększył się do około 280 statków w pobliżu Port Said na Morzu Śródziemnym, Port Suez na Morzu Czerwonym oraz w systemie kanałów na egipskim Wielkim Jeziorze Gorzkim.
Według danych firmy Refinitiv, niektóre statki zaczęły zmieniać kurs, a dziesiątki statków wciąż płynęły do drogi wodnej.
Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Według oficjalnych danych w zeszłym roku przez kanał przepłynęło około 19 000 statków. Około 10% światowego handlu przepływa przez kanał, co ma szczególne znaczenie dla transportu ropy. Zamknięcie może wpłynąć na dostawy ropy i gazu do Europy z Bliskiego Wschodu.
Nie było jasne, jak długo potrwa blokada. Nawet po ponownym otwarciu kanału, który łączy fabryki w Azji z konsumentami w Europie, oczekujące kontenery prawdopodobnie dotrą do ruchliwych portów, zmuszając je do dodatkowych opóźnień przed rozładunkiem.
Najwyraźniej spodziewając się dużych opóźnień, właściciele utkniętego statku skierowali siostrzany statek, Ever Greet, na kurs dookoła Afryki, zgodnie z danymi satelitarnymi.
Inni też są przekierowywani. Według danych satelitarnych z MarineTraffic.com, statek płynnego gazu ziemnego Pan Americas zmienił kurs na środkowym Atlantyku, kierując się teraz na południe, aby okrążyć południowy kraniec Afryki.
Swój wkład wniósł pisarz Associated Press Mike Corder z Hagi w Holandii.
przetlumaczono przez gr translator google
zrodlo:apnews.om
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz