Konwój kanadyjskich kierowców ciężarówek i kibiców odbył podróż do Ottawy, aby zaprotestować przeciwko ograniczeniom Covid
Po tygodniowej jeździe z prowincji Kolumbia Brytyjska grupa kanadyjskich kierowców ciężarówek długodystansowych – nazywanych "Konwojem Wolności" – udała się w sobotę przez kraj do Ottawy, stolicy kraju we wschodniej prowincji Ontario.
Wielkie platformy dominują teraz w stolicy kraju, rzucając długi cień na dyskurs polityczny zarówno w kraju, jak i poza nim.
Tysiące kierowców ciężarówek i zwolenników nadal protestuje przeciwko nakazom szczepień rządu federalnego i innym politykom Covid-19 - w blasku funkcjonariuszy organów ścigania i reflektorów krajowych mediów.
Oto, co wiemy do tej pory.
1. Co dokładnie zapoczątkowało "Konwój Wolności"?
Do połowy stycznia transgraniczni kierowcy ciężarówek w Kanadzie byli zwolnieni z wymogów dotyczących szczepionek – co oznacza, że mogli jeździć do USA iz powrotem bez konieczności udowadniania statusu szczepienia.
Po tym, jak rząd ustanowił mandat, który nałożył kwarantannę na nieszczepionych kierowców, grupa kierowców ciężarówek w zachodniej Kanadzie zorganizowała przejazd przez kraj, aby zaprotestować w Ottawie.
2. Czy naprawdę na drogach są tysiące ciężarówek?
Ruch nabrał rozpędu i poparcia społecznego, gdy podróżował na wschód.
Zyskał również poparcie tych, którzy są przeciwni liberalnemu rządowi premiera Justina Trudeau i grupom antyszczepionkowym sfrustrowanym ograniczeniami pandemicznymi, które uważają za "polityczne przekroczenie".
Zgodnie z oświadczeniem organizatorów, konwój żąda, aby rządy federalne i prowincjonalne zamknęły paszporty szczepionkowe i wszystkie inne "obowiązkowe programy śledzenia kontaktów ze szczepionkami" oraz "zakończyły mandaty szczepionkowe Covid-19".
W swoim oświadczeniu w środę organizatorzy stwierdzili, że "chociaż nasz początkowy konwój [został] oszacowany na 1 600 ciężarówek, liczba ta znacznie wzrosła do 36 000 ciężarówek w ciągu zaledwie kilku dni.
Obecnie szacuje się, że liczba ciężkich ciężarówek jadących do Ottawy jest bliższa 50 000.
Jednak krajowe media i organy ścigania donosiły o "setkach" ciężarówek do liczb w niskich tysiącach w ciągu ostatniego tygodnia.
Niektóre obliczenia uwzględniły również samochody i SUV-y, które również najwyraźniej zatrzasnęły się na konwoju.
Prawdziwa liczba prawdopodobnie leży gdzieś pomiędzy – Canadian Trucking Alliance oszacował, że nakaz szczepień dotknie około 16 000 kierowców, ponieważ twierdził, że od 85 do 90% ze 120 000 transgranicznych kierowców ciężarówek w kraju zostało zaatakowanych.
3. Czy kierowcy ciężarówek mają powszechne poparcie?
W ciągu ostatniego tygodnia filmy na platformach społecznościowych i materiały informacyjne pokazywały ciężarówki i inne pojazdy poruszające się po autostradach i ulicach miast, dopingowane przez tłumy ludzi zgromadzonych na poboczach dróg i wiaduktach.
Duże grupy ludzi machają kanadyjskimi flagami i trzymają znaki, które mają na celu zarówno Trudeau, jak i jego politykę. Organizatorzy twierdzą, że "mają wsparcie milionów Kanadyjczyków z całego kraju".
Podczas gdy władze nie opublikowały danych na temat liczby osób, które przybyły do Ottawy, lokalne źródła policyjne powiedziały mediom, że tłumy w stołecznym centrum miasta i Parliament Hill były podobne do tych widzianych podczas dużych zgromadzeń w główne święta państwowe - zazwyczaj sięgające dziesiątek tysięcy.
Doniesienia w kanadyjskich mediach zwróciły również uwagę na tłumy gromadzące się na lokalnych wiecach odbywających się w różnych miejscach w celu wsparcia Konwoju Wolności. Innym wskaźnikiem, który wskazywał na szerszą popularność ruchu, jest kampania GoFundMe, w ramach której w ciągu ostatniego tygodnia zebrano 8,6 miliona Can$ (6,7 miliona USD) od ponad 108 000 osób.
Jednak demonstracja kierowców ciężarówek wywołała również krytykę ze strony tych, którzy uważają jej uczestników za "skrajnie prawicowych" i szerzących "dezinformację".
Policja w Ottawie powiedziała mediom, że przygotowuje się do kontrprotestów i że otrzymała "bezpośrednią groźbę" wymierzoną w funkcjonariuszy od nieokreślonej osoby. Urzędnicy ostrzegają również, że niektóre "ekstremistyczne" grupy mogą próbować wykorzystać masowy protest, a lider Nowej Partii Demokratycznej posunął się nawet do stwierdzenia, że niektóre "elementy" "próbowały przekształcić konwój w kanadyjską wersję ataków terrorystycznych na Kapitol USA".
4. Jak długo potrwa protest kierowców ciężarówek?
Według działającego zegara na oficjalnej stronie internetowej grupy, "Odliczanie do wolności" kończy się w mniej niż jeden dzień, w momencie pisania.
Najnowsze aktualizacje dotyczące ich planu podróży na niedzielę pokazują nabożeństwo modlitewne o 11 rano (wschodni czas standardowy) i konferencję prasową o 13:00, gdzie można ogłosić dodatkowe szczegóły.
Protestujący planowali rozbić obóz w Ottawie co najmniej na weekend, ale źródła policyjne sugerują, że wiec może być potencjalnie kontynuowany w przyszłym tygodniu.
5. Czy protest "Konwój Wolności" w Ottawie był pokojowy?
Siły policyjne miasta zostały podobno wzmocnione przez funkcjonariuszy z innych części prowincji, a także członków społeczności bezpieczeństwa narodowego i wywiadu, aby powstrzymać potencjalne zamieszki.
Szef policji w Ottawie Peter Sloly opisał sytuację w piątek jako "wyjątkową, płynną, ryzykowną i znaczącą" i ostrzegł przed groźbami ze strony aktorów "samotnego wilka", którzy mogli przeniknąć do tłumu.
Ostrzegł również przed "aktorami mediów społecznościowych", którzy "podżegają do nienawiści, przemocy, aw niektórych przypadkach do przestępczości".
6. Gdzie w tym wszystkim jest Justin Trudeau?
Jednak do tej pory władze nie zgłosiły żadnej przemocy, aresztowań ani obrażeń, a organizatorzy konwoju powiedzieli, że "ruch jest pokojowym protestem" i "nie akceptuje żadnych aktów przemocy".
W piątkowym oświadczeniu organizatorzy Konwoju Wolności wezwali uczestników do "traktowania wszystkich policjantów z szacunkiem" i "nie stosowania żadnych gróźb".
Premier Trudeau i jego rodzina zostali najwyraźniej przeniesieni do "nieujawnionej lokalizacji" w Ottawie w sobotę z powodu obaw związanych z bezpieczeństwem.
Kilka ciężarówek w konwoju wyświetlało hasła i znaki, takie jak "F**k Trudeau", a protestujący najwyraźniej używali jako okrzyku wiecowego swojego wcześniejszego odrzucenia ruchu jako głosów "marginalnej mniejszości", która żywiła "niedopuszczalne poglądy".
Niektórzy podobno wzywali do oskarżenia Trudeau o zdradę lub pobicie. W jednym ze swoich ostatnich wywiadów przed przeprowadzką Trudeau wyraził w piątek zaniepokojenie potencjałem przemocy – twierdząc, że ruch "przekształcił się w coś znacznie większego", ale nadal jest "bardzo małą, bardzo wściekłą grupą... którzy naprawdę próbują zaatakować".
7. Co ludzie spoza Kanady mówią o proteście kierowców ciężarówek?
Niezwykła skala i zasięg protestu przyciągnęły uwagę opinii publicznej poza granicami kraju.
Były prezydent USA Donald Trump pochwalił uczestników konwoju na wiecu w Teksasie w sobotę, zauważając, że "robią więcej, aby bronić amerykańskiej wolności niż nasi przywódcy".
Inne wybitne osoby, które wyraziły poparcie, to dyrektor generalny Tesli Elon Musk, podcaster Joe Rogan i komik Russell Brand.
Reakcje niektórych liberalnych ekspertów i amerykańskich mediów były w większości negatywne, a niektóre opinie łączyły protestujących kierowców ciężarówek ze skrajnie prawicowymi grupami, ideologiami białej supremacji i dezinformacją Covid.
Washington Post opublikował artykuł wzywający Kanadę do "konfrontacji z toksycznym 'konwojem wolności'", w którym publicysta David Moscrop opisał kierowców ciężarówek jako "marginalną grupę" i stwierdził, że byli "napędzani przez uogólnioną wściekłość, niewłaściwy gniew z powodu wyzwań związanych z łańcuchem dostaw i nastrojów antyrządowych".
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.rt.com/news
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz