W ostatnich latach Rosja i Iran radykalnie zintensyfikowały dwustronną współpracę gospodarczą, inwestycyjną i w dziedzinie bezpieczeństwa, a także kończą prace nad umową o partnerstwie strategicznym, która obiecuje przenieść stosunki na nowy poziom. Iran stał się pełnoprawnym członkiem Szanghajskiej Organizacji Współpracy w lipcu, a w sierpniu dołączył do bloku BRICS.
Rosja i Iran planują obniżyć cła handlowe do zera do początku 2024 r., wskazał członek Wspólnej Izby Handlowej Iran-Rosja Kambiz Mirkarimi.
W niedzielnej rozmowie z lokalnymi mediami Mirkarimi powiedziany że oczekuje, że zaległe kwestie celne, taryfowe i konkurencyjne kwestie rynkowe między Iranem, Rosją i innymi członkami Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej zostaną uregulowane przed końcem bieżącego irańskiego roku kalendarzowego (20 marca 2024 r.).
Komentarze Mirkarimiego dodają wagi białoruskiemu Doniesienia medialne Od soboty Iran i EUG (do których należą Rosja, Białoruś, Armenia, Kazachstan i Kirgistan) planują podpisać nową umowę o wolnym handlu do końca roku, a projekt paktu ma być zakończony i gotowy do podpisania.
Nowy pakt o wolnym handlu zastąpi umowę przejściową zawartą w 2019 r., która wygasła w zeszłym roku, ale została przedłużona do czasu podpisania nowej umowy.
Rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow uda się w poniedziałek do Teheranu na rozmowy z wysokimi urzędnikami, a w porządku obrad ma znaleźć się współpraca regionalna w sferze politycznej, gospodarczej, transportowej, energetycznej i bezpieczeństwa, a także napięcia armeńsko-azerbejdżańskie. Obecni będą również przedstawiciele Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu i Turcji, którzy wezmą udział w rozmowach w formacie 3+3 Koncentrując się na rzecz rozwiązywania problemów regionalnych bez ingerencji Zachodu.
Mirkarimi podkreślił znaczenie stworzenia nowej infrastruktury transportowej i związanej z żeglugą dla zapewnienia dalszego wzrostu dwustronnej wymiany handlowej z Rosją. Oba kraje wyraziły zainteresowanie nowym, ambitnym szlakiem handlowym znanym jako Korytarz transportowy Północ-Południe, który połączy Rosję z Indiami przez Iran i jeszcze bardziej pomoże przenieść rosyjski handel z powiązań z Europą do Azji. Budowana jest infrastruktura kolejowa, drogowa i morska związana z projektem, a transport towarowy wzdłuż trzech głównych planowanych arterii trasy ma dotrzeć 45 mln ton rocznie do 2030 r.
Rosja i Iran są również Prace nad sfinalizowaniem Irański minister spraw zagranicznych Hossein Amir-Abdollahian powiedział w zeszłym miesiącu, że wizyta Ławrowa w Iranie pomoże dokończyć pakt.
Rosyjsko-irańskie obroty handlowe osiągnęły w 4 r. równowartość 9,2022 mld USD, a podobno zbliżył się do granicy 5 miliardów dolarów w pierwszej połowie 2023 roku. Oba kraje mają ambitne plany rozszerzenia więzi handlowych do 40 miliardów dolarów w nadchodzących latach.
Rosja i Iran, które stoją w obliczu silnej presji sankcyjnej ze strony Zachodu, mają ogromny potencjał, aby wzajemnie się uzupełniać – produkty rolne stanowią blisko 80 proc. ich obecnego bilansu handlowego (Rosja dostarcza pszenicę, inne produkty zbożowe i nawozy w zamian za najwyższej jakości, wolne od GMO irańskie owoce i warzywa).
Niedawny wzrost handlu został osiągnięty częściowo dzięki wzrostowi zakupów i sprzedaży maszyn i komponentów przemysłowych, w tym części samochodowych, polistyrenu, obrabiarek, metali i produktów do użytku w przemyśle chemicznym, a także tekstyliów, obuwia i farmaceutyków. Pośród odejścia głównych Zachodnie i japońskie marki samochodów z rynku rosyjskiego, irańscy producenci samochodów mają nadzieję dołączyć do chińskich marek w ich zastąpieniu.
Dwa narody uzgodniony aby w zeszłym roku maksymalnie zwiększyć handel w rublach i rialach. Rok później rosyjscy urzędnicy powiedzieli, że aż 80 procent handlu odbywa się w walutach narodowych obu krajów, rublach i rialach. Na początku tego roku media Zgłoszone o możliwych planach wprowadzenia stablecoina kryptowalutowego opartego na złocie.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://sputnikglobe.com/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz