wtorek, 25 maja 2021

"Tajemnicza baza lotnicza budowana na wulkanicznej wyspie u wybrzeży Jemenu!!!!!!!"

 DUBAI, Zjednoczone Emiraty Arabskie (AP) - Tajemnicza baza lotnicza jest budowana na wulkanicznej wyspie u wybrzeży Jemenu, która znajduje się w jednym z kluczowych na świecie morskich przepustów zarówno dla przesyłek energii, jak i ładunków handlowych.



Chociaż żaden kraj nie zajął bazy lotniczej Mayun Island w Cieśninie Bab el-Mandeb, ruch statków związany z wcześniejszą próbą zbudowania ogromnego pasa startowego na wyspie o długości 5,6 km (3,5 mili) lata temu łączy się ze Zjednoczonymi Arabami. Emirates.

Urzędnicy w uznanym na całym świecie rządzie Jemenu twierdzą teraz, że za tym ostatnim wysiłkiem stoją również Emiraty, mimo że Zjednoczone Emiraty Arabskie ogłosiły w 2019 r., Że wycofują swoje wojska z prowadzonej przez Arabię Saudyjską kampanii wojskowej przeciwko rebeliantom Jemenu Huti.

„Wydaje się, że jest to długoterminowy cel strategiczny, jakim jest ustanowienie względnie stałej obecności” - powiedział Jeremy Binnie, redaktor Bliskiego Wschodu w firmie wywiadowczej Janes, która od lat śledziła budowę na Mayun. „Prawdopodobnie nie chodzi tylko o wojnę w Jemenie i musisz postrzegać sytuację morską jako dość kluczową”.



Urzędnicy z Emiratów w Abu Zabi i ambasada ZEA w Waszyngtonie nie odpowiedzieli na prośby o komentarz.

Pas startowy na wyspie Mayun pozwala każdemu, kto go kontroluje, rzutować moc na cieśninę i łatwo przeprowadzać naloty na kontynentalny Jemen, wstrząśnięty wieloletnią krwawą wojną . Stanowi również bazę dla wszelkich operacji na Morzu Czerwonym, Zatoce Adeńskiej i pobliskiej Afryce Wschodniej.

Zdjęcia satelitarne Planet Labs Inc. uzyskane przez The Associated Press pokazały, że wywrotki i równiarki budują pas startowy o długości 1,85 km (6070 stóp) na wyspie 11 kwietnia. Do 18 maja prace te wyglądały na ukończone, a na asfalcie zbudowano trzy hangary. na południe od pasa startowego.

Pas startowy o takiej długości może pomieścić samoloty szturmowe, obserwacyjne i transportowe. Wcześniejszy wysiłek, który rozpoczął się pod koniec 2016 r., A później został przerwany, zmusił pracowników do zbudowania jeszcze większego pasa startowego o długości ponad 3 km (9800 stóp), który pozwoliłby na umieszczenie najcięższych bombowców.

Urzędnicy wojskowi z uznanym na całym świecie rządem Jemenu, wspieranym przez koalicję kierowaną przez Arabię Saudyjską od 2015 roku, mówią, że ZEA budują pas startowy. Urzędnicy, rozmawiając z AP pod warunkiem zachowania anonimowości, ponieważ nie mieli upoważnienia do informowania dziennikarzy, twierdzą, że statki Emiratów przewoziły broń wojskową, sprzęt i żołnierzy na wyspę Mayun w ostatnich tygodniach.

Urzędnicy wojskowi powiedzieli, że niedawne napięcie między ZEA a prezydentem Jemenu Abedem Rabbo Mansourem Hadim wynikało częściowo z żądania Emiratów, aby jego rząd podpisał 20-letnią umowę dzierżawy dla Mayuna. Urzędnicy z Emiratów nie potwierdzili żadnej różnicy zdań.

Początkowy, nieudany projekt budowlany nastąpił po tym, jak Emiraty i siły sprzymierzone odbiły wyspę od wspieranych przez Iran bojowników Huti w 2015 r. Pod koniec 2016 r. Zdjęcia satelitarne pokazały, że trwają tam prace budowlane.

Zgodnie z sygnałami śledzenia zarejestrowanymi przez firmę Refinitiv, holowniki powiązane z Echo Cargo & Shipping LLC z siedzibą w Dubaju oraz statki desantowe i przewoźnicy z Bin Nawi Marine Services LLC z Abu Zabi pomogli przywieźć sprzęt na wyspę w tej pierwszej próbie. Zdjęcia satelitarne z tamtego czasu pokazują, że rozładowywano sprzęt i pojazdy w tymczasowym porcie przy plaży.



Firma Echo Cargo & Shipping odmówiła komentarza, a Bin Nawi Marine Services nie odpowiedziała na prośbę o komentarz. Najnowsze dane dotyczące żeglugi wskazują, że wokół Mayun nie zarejestrowano żadnych statków, co sugeruje, że ktokolwiek dostarczył uszczelnienie do najnowszej konstrukcji, wyłączył urządzenia śledzące System Automatycznej Identyfikacji swoich łodzi, aby uniknąć identyfikacji.

Budowa początkowo zatrzymała się w 2017 roku, prawdopodobnie kiedy inżynierowie zdali sobie sprawę, że nie mogą przekopać się przez część skalistej wyspy wulkanicznej, aby uwzględnić miejsce starego pasa startowego wyspy. Budynek został ponownie uruchomiony na nowym pasie startowym około 22 lutego, pokazują zdjęcia satelitarne, kilka tygodni po tym, jak prezydent Joe Biden ogłosił, że zakończy wsparcie USA dla ofensywy prowadzonej przez Arabię Saudyjską przeciwko Huti .

Pozorna decyzja Emiratów o wznowieniu budowy bazy lotniczej została podjęta po tym, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie zdemontowały część bazy wojskowej, którą zarządzały we wschodnioafrykańskim państwie Erytrea, jako miejsce postoju kampanii w Jemenie.

Podczas gdy Róg Afryki „stał się niebezpiecznym miejscem” dla Emiratów ze względu na konkurencję i lokalne ryzyko wojenne , Mayun ma niewielką populację i oferuje cenne miejsce do monitorowania Morza Czerwonego, powiedziała Eleonora Ardemagni, analityk z włoskiego Instytutu ds. Międzynarodowe studia polityczne. W regionie odnotowano wzrost liczby ataków i incydentów .

„Emiratczycy przechodzą od polityki zagranicznej opartej na projekcji siły do polityki zagranicznej polegającej na ochronie władzy” - powiedział Ardemagni. Zwiększa „ich zdolność do monitorowania tego, co się dzieje i zapobiegania możliwym zagrożeniom ze strony podmiotów niepaństwowych bliskich Iranowi”.

Mówi się, że ekspedycyjny Quds Force irańskiej paramilitarnej Gwardii Rewolucyjnej przeprowadził podobną operację na statku towarowym od dawna stacjonującym w pobliżu Jemenu, zanim najwyraźniej został celem izraelskiego ataku .

Mayun, znana również jako wyspa Perim, znajduje się około 3,5 kilometra (2 mile) od południowo-zachodniego krańca Jemenu. Światowe mocarstwa od setek lat uznają strategiczne położenie wyspy, zwłaszcza po otwarciu Kanału Sueskiego łączącego Morze Śródziemne i Morze Czerwone.

Brytyjczycy utrzymywali wyspę aż do ich wyjazdu z Jemenu w 1967 roku. Związek Radziecki, sprzymierzony z marksistowskim rządem Jemenu Południowego, unowocześniał obiekty morskie Mayuna, ale używał ich „rzadko”, jak wynika z analizy CIA z 1981 roku . Jest to prawdopodobnie spowodowane koniecznością dostarczania wody i zapasów na wyspę. To wpłynie na nową bazę lotniczą, ponieważ Mayun nie ma nowoczesnego portu, powiedział Binnie, analityk Janes.

Baza nadal może jednak zainteresować siły amerykańskie. Wojska amerykańskie działały z bazy lotniczej al-Anad w Jemenie, prowadząc kampanię ataków dronów na al-Kaidę na Półwyspie Arabskim, dopóki natarcie Huti nie zmusiło ich do wycofania się w 2015 roku. koalicja kierowana wokół Mukalli w 2016 r. Ataki sił specjalnych i drony również były wymierzone w kraj.

Centralne dowództwo wojskowe USA nie odpowiedziało na prośbę o komentarz. CIA odmówiła komentarza.

___

Współpracujący pisarz prasowy Ahmed al-Haj w Sanie w Jemenie przyczynił się do powstania tego raportu.

Przetlumaczyla GR przez translator google

zrodlo:apnews.com

Brak komentarzy:

"Niemcy nie wyślą rakiet dalekiego zasięgu na Ukrainę – minister obrony Kanclerz Olaf Scholz nadal sprzeciwia się przekazywaniu broni dalekiego zasięgu Taurus, mimo że Joe Biden podobno zezwolił Kijowowi na użycie ATACMS"

  Niemiecki minister obrony Boris Pistorius przemawia w fabryce śmigłowców Airbus w Donauworth w Niemczech 18 listopada 2024 r. © Leonhard S...