PRZEZ TYLER DURDEN
NIEDZIELA, 19.12.2021 - 12:00
Authored by Pepe Escobar via The Cradle,
Ogłoszenie przez Rosję i Chiny niezależnej platformy handlu finansowego uwolni narody objęte sankcjami USA od zachodniej ingerencji w ich działalność komercyjną...
Władimir Putin od razu przeszedł do sedna. Na początku swojej godzinnej i czternastominutowej rozmowy wideo z Xi Jinpingiem 15 grudnia opisał stosunki rosyjsko-chińskie jako „przykład prawdziwej współpracy międzypaństwowej w XXI wieku”.
Nie będzie to łatwe, ponieważ najpotężniejsze chińskie banki są głęboko zaangażowane w SWIFT i wyraziły swoje zastrzeżenia do SPFS. Jednak będą musieli nieuchronnie zintegrować się przed uruchomieniem nowego mechanizmu, być może pod koniec 2022 roku.
Gdy najważniejsze rosyjskie i chińskie banki – od Sbierbanku po Bank of China – przyjmą system, otwiera się droga do przyłączenia się innych banków w Eurazji i Globalnym Południu.
Na dłuższą metę SWIFT, podatny na nieustanną ingerencję polityczną Ameryki, będzie coraz bardziej marginalizowany lub ograniczany do atlantyckich szerokości geograficznych.
Omijanie dolara amerykańskiego, w handlu i wszelkiego rodzaju rozliczeniach finansowych, jest absolutnie centralnym punktem stale ewoluującej rosyjsko-chińskiej koncepcji wielobiegunowego świata.
Droga będzie oczywiście długa, zwłaszcza jeśli chodzi o oferowanie solidnego kontrapunktu dla kontrolowanego przez Stany Zjednoczone globalnego systemu finansowego, labiryntu obejmującego ogromne domy inwestycyjne typu BlackRock, Vanguard i State Street, z ich powiązanymi udziałami praktycznie każda większa międzynarodowa firma.
Jednak ucieczka SWIFT szybko nabierze tempa, ponieważ jest nierozerwalnie związana z serią wydarzeń, o których mówił Putin-Xi w swojej rozmowie, z których najważniejsze to:
1. Stopniowe połączenie BRI i EAEU, oferujące rozszerzenie ról prowadzonemu przez BRICS New Development Bank (NDB) oraz Asia Infrastructure Investment Bank (AIIB).
2. Rosnący zasięg geopolityczny i geoekonomiczny Szanghajskiej Organizacji Współpracy (SCO), zwłaszcza po przyjęciu Iranu w październiku.
3. I co najważniejsze, zbliżająca się chińska prezydencja BRICS w 2022 roku.
Chiny w 2022 r. będą mocno inwestować w BRICS+. Ten rozszerzony klub BRICS będzie powiązany z procesem rozwoju, który obejmuje:
1. Konsolidacja Regionalnego Kompleksowego Partnerstwa Gospodarczego (RCEP) – ogromna umowa handlowa z Azją Wschodnią, łącząca Chiny, ASEAN 10 i Japonię oraz Koreę Południową, a także Australię i Nową Zelandię.
2. Afrykańska Kontynentalna Strefa Wolnego Handlu (ACFTA).
3. Oraz protokoły ustaleń podpisane między EUG a MERCOSUREM oraz między EUG a ASEAN.
Zakotwiczenie Azji Zachodniej
Yaroslav Lissovolik, jeden z wiodących światowych ekspertów w dziedzinie BRICS+, twierdzi, że nadszedł czas na BRICS+ 2.0, działający w systemie, który otwiera „możliwość zawierania umów dwustronnych i wielostronnych w celu uzupełnienia podstawowej sieci sojuszy regionalnych utworzonych przez kraje BRICS i ich regionalnych sąsiadów”.
Jeśli więc mówimy o znaczącym skoku jakościowym pod względem rozwoju gospodarczego na globalnym Południu, pytanie jest nieuniknione. A co z Azją Zachodnią?
Wszystkie te połączenia, plus ucieczka od SWIFT, z pewnością przyniosą korzyści Chińsko-Pakistanowemu Korytarzowi Gospodarczemu (CPEC), prawdopodobnie flagowemu projektowi BRI, do którego Pekin planuje zaanektować Afganistan.
CPEC będzie stopniowo łączony z przyszłym korytarzem Iran-Chiny przez Afganistan, częścią 20-letniej umowy strategicznej Iran-Chiny, w której projekty BRI będą eksponowane. Iran i Chiny już handlują juanami i rialami, więc rozliczenia między Iranem a Chinami w mechanizmie non-SWIFT będą dane.
To, co stało się z Iranem, jest klasycznym przykładem tego, jak SWIFT stał się zakładnikiem imperialnej manipulacji politycznej. Banki irańskie zostały wykluczone ze SWIFT w 2012 roku pod presją zwykłych podejrzanych. W 2016 r. przywrócono dostęp w ramach JCPOA, sfinalizowanej w 2015 r. Jednak w 2018 r., za rządów Trumpa, Iran został ponownie odcięty od SWIFT.
Nic z tego nie zdarzy się, gdy Iran przystąpi do nowego mechanizmu rosyjsko-chińskiego.
A to prowadzi nas do połączenia ekspansji Chin BRI w Iranie, Iraku, Syrii, Libanie i Jemenie. Odbudowa Syrii może być w dużej mierze finansowana za pośrednictwem mechanizmu non-SWIFT. To samo dotyczy Chin kupujących iracką energię. To samo dotyczy odbudowy Jemenu, w którym prawdopodobnie znajduje się port będący własnością Chińczyków, część „sznura pereł”.
Arabia Saudyjska, Emiraty i Izrael mogą pozostać w amerykańskiej strefie wpływów finansowych lub jej braku. I nawet jeśli nie ma na horyzoncie państwa BRICS zakotwiczającego Azję Zachodnią, a na horyzoncie nie ma porozumienia gospodarczego w sprawie integracji regionalnej, rolę integratora gospodarczego z pewnością odegrają w końcu Chiny.
Chiny będą odgrywać podobną rolę jak Brazylia jako kotwica MERCOSUR, Rosja jako kotwica EAEU i Republika Południowej Afryki jako kotwica SADC/SACU.
Zarówno BRI, jak i EAEU uzyskają ogromny wzrost dzięki ominięciu SWIFT. Po prostu nie możesz przejść na tryb wielobiegunowy, jeśli handlujesz przy użyciu (zdewaluowanego) imperialnego środka płatniczego.
BRI, EAEU i te powiązane umowy o rozwoju gospodarczym, w połączeniu z technologią cyfrową, zintegrują miliardy ludzi na Globalnym Południu.
Pomyśl o możliwej, pomyślnej przyszłości, która zapowiada tani telekom, który w środowisku bez dolara zapewnia usługi finansowe i dostęp do światowego rynku wszystkim tym, którzy do tej pory byli odcięci od prawdziwie zglobalizowanej gospodarki.
Przetlumaczyla GR przez translator Google
zrodlo:https://www.zerohedge.com/geopolitical/escobar-putin-xi-running-circles-around-bidens-hybrid-war
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz