NEW YORK (AP) - Prezes firmy spożywczej Goya stoi w obliczu wrzawy z powodu pochwały dla prezydenta Donalda Trumpa, a niektóre latynoskie rodziny czyszczą spiżarnie produktów i starają się znaleźć alternatywy dla ukochanej fasoli, przypraw i innych produktów, które mają od dawna są urządzeniami do gotowania.
Ale kontrowersje zwracają również uwagę na mieszane nastroje polityczne Latynosów w USA. Wielu z nich sprzeciwia się Trumpowi z powodu jego obraźliwych komentarzy na temat Latynosów i surowej polityki wobec imigracji, w szczególności podziału rodzin na granicy amerykańsko-meksykańskiej. Hiszpanie zostali również nieproporcjonalnie mocno dotknięci pandemią koronawirusa i związaną z tym recesją gospodarczą, co spowodowało, że zakwestionowali sposób, w jaki Trump poradził sobie z obydwoma.
Jednocześnie prezydent ma silne poparcie wśród niektórych osób pochodzenia kubańskiego i wenezuelskiego ze względu na jego twardą postawę wobec autorytarnych przywódców tych krajów. Ostatnio pracował nad sądem dla wyborców latynoskich, którzy mogliby zmieniać głos w stanach takich jak Arizona i Floryda. W środę powitał prezydenta Andrésa Manuela Lópeza Obradora w Białym Domu, nazywając Meksyk ukochanym partnerem.
Stojący obok Trumpa w ogrodzie różanym w czwartek, dyrektor generalny Goya, Robert Unanue, oświadczył: „Jesteśmy jednocześnie bardzo szczęśliwi, że mamy takiego przywódcę, jak Prezydent Trump, który jest budowniczym”.
Niemal natychmiast #BoycottGoya, #GoyaFoods i #Goyaway zaczęły zdobywać popularność na platformach społecznościowych. Były kandydat na prezydenta Demokratów, Julian Castro, rep. Alexandria Ocasio-Cortez i pisarz „Hamilton” Lin-Manuel Miranda dołączyli do wezwań do bojkotu. United Farm Workers opublikował film na Twitterze, kontrastujący ze słowami Trumpa wyśmiewającymi niektórych Latynosów jako przestępców i gwałcicieli przeciwko ich obrazom ciężko pracującym w polu.
Lorgia Ortega, emerytowana menedżerka płac w Los Angeles, która regularnie umieszcza około 10 produktów Goya w swoim koszyku, powiedziała, że zadzwoniła do swoich czterech sióstr, kiedy zobaczyła komentarze Unanue na Twitterze.
„Czy zdaje sobie sprawę, kim są ludzie, którzy kupują jego produkty?” powiedział Ortega, który wyemigrował z Salwadoru w 1974 roku. „Ten prezydent tak bardzo nas obraził”.
Ortega powiedziała, że jej dzieci, kuzynka i teściowa córki planują przestać kupować produkty Goya, nawet jeśli jeszcze nie wiedzą, jak je zastąpić.
„Idę na rynek latynoski i cokolwiek będzie obok nich, zacznę tego próbować”, powiedział Ortega.
Goya została założona na Manhattanie w 1936 r. Przez Prudencio Unanue i jego żonę Karolinę, imigrantów z Hiszpanii. Firma nazywa się największą amerykańską firmą spożywczą należącą do Latynosów w Stanach Zjednoczonych, zawierającą 2500 produktów, w tym przyprawy, oleje spożywcze, fasolę, produkty mrożone i przekąski. Ich oferta jest wszechobecna w sklepach spożywczych w całych Stanach Zjednoczonych, czasami zajmując własne przejście.
Unanue stał przy swoich słowach podczas piątkowego występu w „Fox & Friends”: nie przepraszam za powiedzenie - a zwłaszcza, gdy wezwał cię prezydent Stanów Zjednoczonych - powiesz: „nie, jestem przepraszam jestem zajęty, nie, dziękuję? Nie powiedziałem tego Obamom i nie powiedziałem tego prezydentowi Trumpowi. ”
Wnuk założyciela firmy, Unanue, od dawna dawał republikańskie sprawy polityczne, z wyjątkiem datków na senatora New Jersey Boba Menendeza, demokratę.
Adriana Waterston, starszy wiceprezes Horowitz Research, specjalizującej się w latynoskich konsumentach, powiedziała, że Goya rutynowo pojawia się wśród najbardziej zaufanych marek w badaniach, które prowadzi dla klientów. Powiedziała, że mówi to o potencjale głębokiego poczucia zdrady wśród klientów Goya, chociaż popularność marki utrudni również wszelkie bojkoty.
„Ta sprawa z Goya zostanie uznana za jedną z największych faux pas marketingowych roku”, powiedział Waterston. „Taka postawa jest policzkiem dla społeczności”.
Siła nabywcza szybko rosnącej społeczności latynoskiej w USA ma osiągnąć 1,9 bln USD w 2023 r., Zgodnie z raportem Nielsen z 2019 r. Na temat trendów konsumenckich w Hiszpanii. Obecna recesja prawdopodobnie wpłynie na tę perspektywę, ale wydatki na Hiszpanie będą również kluczowym motorem ożywienia gospodarczego, w które wiele marek będzie chciało skorzystać, powiedział Stacie de Armas, wiceprezes ds. Inicjatyw strategicznych i zaangażowania konsumentów w Nielsen.
W szczególności de Armas powiedział, że Latynosi wydają więcej na żywność niż inne grupy - 14% ich dochodów, w porównaniu z 11% na białka inne niż Latynos. To także sprawa rodzinna, a 79% Latynosów twierdzi, że kupuje jedzenie z kimś innym, co sprawia, że pantoflówka jest potężnym czynnikiem przy zakupach, powiedział de Armas. Powiedziała, że może to przełożyć się na otwarcie dla konkurentów Goya, którzy chcą wykorzystać kontrowersje.
Jenny Robles, specjalistka ds. Public relations w New Jersey, powiedziała, że właśnie skończyła robić gulasz z kurczaka z trzema produktami Goya w czwartek wieczorem, gdy jej młodsza siostra przeczytała tweeta o pochwałach Unanue dla Trumpa. Powiedziała, że jej hiszpańskojęzyczna matka potrząsnęła głową z dezaprobatą, a cała rodzina nie będzie już kupować produktów.
„To był jedyny rodzaj łańcucha pokarmowego, na którym polegała i który karmił nas dorastając, a teraz nas zdradzał” - powiedział Robles, którego rodzina wyemigrowała z Ekwadoru, gdy miała 3 lata.
Mimo to, jako specjalista ds. Public relations, przyznała, że nie wiedziała, jak skuteczny bojkot odniesie tak potężna marka. Powiedziała, że we własnej rodzinie to młodsze, dwujęzyczne pokolenie będzie szukać alternatywnych rozwiązań w Internecie.
Firmy od dawna chodzą po linie, jeśli chodzi o współpracę z Białym Domem Trumpa.
W 2017 roku dyrektor naczelny Under Armour wycofał się z komentarzy, w których nazwał Trumpa „atutem kraju”. W ubiegłym roku kluby fitness Equinox i SoulCycle próbowały zdystansować się od miliardera Stephena Rossa, dewelopera, którego firmy powiązane są jego własnością, po tym, jak zorganizował zbiórkę pieniędzy Trumpa w Hamptons.
Wiele osób, które przybyły w piątek do obrony Goi, wskazało do na historię filantropii firmy.
Tej wiosny Goya przekazała ponad 300 000 funtów żywności, czyli około 270 000 posiłków, bankom żywności i innym organizacjom w ramach akcji pomocy pandemicznej. W ubiegłym miesiącu Goya pojawiła się z tysiącami funtów jedzenia dla rodzin w Bronksie i Harlemie, które zostały dotknięte COVID-19.
—-
Reporterka AP Astrid Galvan przyczyniła się do tej historii z Phoenix.
zrodlo:apnews;miziaforum.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz