WASZYNGTON (AP) - Tajemna bitwa o nadzwyczajne uprawnienia Rezerwy Federalnej udaremniła w sobotę wysiłki mające na celu zablokowanie porozumienia w sprawie pakietu pomocy gospodarczej o wartości prawie 1 biliona dolarów COVID-19. Impas był tylko ostatnim potknięciem w partyzanckiej, wielomiesięcznej walce o pomoc w przypadku pandemii, a brak postępów po raz kolejny stawia ustawodawców w przeciwstawieniu się rządowemu terminowi zamknięcia w niedzielę wieczorem. Ustawodawcy po obu stronach stwierdzili, że kwestią sporną jest postanowienie senatora Pata Toomeya, R-Pa.,
Które ograniczy nadzwyczajne uprawnienia Rezerwy Federalnej.
Republikanie upierają się przy planie Toomeya, podczas gdy Demokraci są mu zdecydowanie przeciwni. Po kilku pozach w zeszłą sobotę, wzmogły się wysiłki zmierzające do wypracowania kompromisu i Toomey dwukrotnie spotkał się z liderem mniejszości senackiej Chuckiem Schumerem, D-N.Y.,
Aby spróbować rozwiązać ten problem.
„Myślę, że powinniśmy być w stanie osiągnąć porozumienie” - powiedział Toomey po pierwszym spotkaniu „Myślę, że zgodzili się wrócić i zapisać to, co mówią, aby każdy mógł to przeczytać i wymienić papier” - powiedział senator John Cornyn, R-Texas.
Ostatni pratfall prawdopodobnie burzy nadzieje na niedzielne głosowanie w Izbie Reprezentantów i szybką akcję Senatu w sprawie porozumienia, które jest praktycznie gotowe, z wyjątkiem postanowienia Toomeya.
„To musi zostać rozwiązane. A potem wszystko się ułoży ”- powiedziała przewodnicząca Izby Reprezentantów Nancy Pelosi, D-Calif.
„To bardzo znacząca różnica”. Nowy termin zamknięcia rządu, czyli w niedzielę o północy, stanowił zabezpieczenie dla zawiłych negocjacji, które potajemnie prowadzono w dużej mierze wśród czterech czołowych przywódców Kongresu.
„Musimy zakończyć nasze rozmowy, opracować projekt ustawy i wylądować tym samolotem” - powiedział Mitch McConnell, przywódca większości w Senacie. Toomey bronił swojego kontrowersyjnego przepisu w przemówieniu na sali, mówiąc, że uprawnienia awaryjne zostały zaprojektowane w celu ustabilizowania rynków kapitałowych w szczytowym okresie paniki związanej z COVID tej wiosny i tak czy owak wygasają pod koniec miesiąca.
Język uniemożliwiłby ich ponowne uruchomienie przez administrację Biden. Nawet Toomey powiedział w tym tygodniu, że jego postanowienie „może być postrzegane jako zbędne”, ale ani on, ani jego demokratyczni przeciwnicy nie wycofywali się z walki, chociaż język kompromisowy był używany w tę iz powrotem.
Chodzi o programy awaryjne Fed, uruchomione wiosną tego roku w związku z pandemią, w ramach której udzielano pożyczek małym i średnim przedsiębiorstwom oraz kupowano obligacje państwowe i samorządowe. Te zakupy obligacji ułatwiły tym rządom zaciąganie pożyczek w czasie, gdy ich finanse są pod presją utraty miejsc pracy i kosztów zdrowotnych wynikających z pandemii.
Sekretarz skarbu Steven Mnuchin powiedział w zeszłym miesiącu, że programy te, wraz z dwoma kupującymi obligacje korporacyjne, zostaną zamknięte pod koniec roku, co wywołało pierwszy sprzeciw ze strony Fed. Zgodnie z ustawą o reformie finansowej Dodda-Franka, uchwaloną po Wielkiej Recesji, Fed może tworzyć programy awaryjne tylko przy wsparciu sekretarza skarbu.
Ale w liście Mnuchina zamykającym programy powiedział, że Fed może zażądać, aby przyszli sekretarze skarbu odnowili je.
Prezes Fed Jerome Powell powtórzył ten pogląd w środę na konferencji prasowej.
Jednak język Toomeya uniemożliwiłby Fedowi zrobienie tego. To spowodowało, że w sobotę wydał rzadkie oświadczenie byłego prezesa Rezerwy Federalnej Bena Bernanke, który nadzorował dramatyczną ekspansję awaryjnych pożyczek Fed podczas Wielkiej Recesji, które większość ekonomistów uważa za pomoc w zakończeniu kryzysu finansowego.
„Istotne jest, aby nie ograniczać zdolności Rezerwy Federalnej do szybkiego reagowania na szkodliwe zakłócenia na rynkach kredytowych” - powiedział Bernanke.
„Ustawa o pomocy powinna przynajmniej zapewnić, że organy Rezerwy Federalnej zajmujące się pożyczkami ratunkowymi, takie jak przed wejściem w życie ustawy CARES (w marcu), pozostaną w pełni nienaruszone i dostępne do reagowania na przyszłe kryzysy”.
Demokraci w Kongresie twierdzą również, że Toomey próbuje ograniczyć zdolność Fed do ożywienia gospodarki, tak jak Biden obejmuje urząd. „Chodzi o istniejące władze, które Fed miał od bardzo dawna, aby móc wykorzystać je w nagłych wypadkach” - powiedziała senator Elizabeth Warren z D-Mass.
„Chodzi o instytucję pożyczkową pomagającą małym firmom, rząd stanowy , samorząd lokalny w środku kryzysu ”.
Toomey zakwestionował ten zarzut, mówiąc, że jego propozycja „stanowczo nie jest szerokim przeglądem organu Rezerwy Federalnej ds. Pożyczek awaryjnych”.
Ogromny pakiet zamieniłby większość niedokończonej działalności Capitol Hill w 2020 r. W środek typu `` weź lub zostaw '', który zapowiada się na stopę grubości lub więcej. Ustawodawcy będą mieli zapewne tylko kilka godzin na zapoznanie się z nim przed głosowaniem już w niedzielę wieczorem.
Nastąpi głosowanie w Senacie, prawdopodobnie w poniedziałek.
Potrzebny będzie jeszcze jeden rachunek za krótkoterminowe finansowanie, aby uniknąć zbliżającego się terminu - lub częściowe zamknięcie zbędnych agencji rozpocznie się w poniedziałek. Porozumienie w zasadzie w sobotę byłoby prekursorem większej liczby godzin przekładania kompromisów na szczegółowe prawodawstwo. Ustawodawcy chcą opuścić Waszyngton i zamknąć burzliwy rok.
Pakiet o wartości 900 miliardów dolarów pojawia się w momencie, gdy pandemia wywołuje swój najbardziej przerażający wzrost, zabijając ponad 3000 ofiar dziennie i obciążając system opieki zdrowotnej.
Chociaż szczepionki są w drodze, większość ludzi nie dostanie ich przez miesiące.
Rośnie liczba bezrobotnych.
Powstające porozumienie dostarczy ponad 300 miliardów dolarów pomocy dla firm i zapewni bezrobotnym 300 dolarów tygodniowo premii federalnego zasiłku dla bezrobotnych oraz odnowienie zasiłków państwowych, które w przeciwnym razie wygasłyby zaraz po Bożym Narodzeniu.
Obejmuje bezpośrednie płatności w wysokości 600 USD dla osób fizycznych; fundusze na dystrybucję szczepionek i pieniądze dla najemców, szkół, poczty i osób potrzebujących pomocy żywnościowej.
Byłaby to pierwsza znacząca reakcja legislacyjna na pandemię od czasu uchwalenia przełomowej ustawy CARES praktycznie jednogłośnie w marcu, zapewniającej pomoc w wysokości 1,8 bln USD, bardziej hojną premię w wysokości 600 USD tygodniowo oraz 1200 USD bezpośrednich płatności dla osób fizycznych.
Nowa pomoc humanitarna zostanie dodana do kwoty 1,4 biliona dolarów na rządowe fundusze, które będą finansować agencje do września przyszłego roku.
Ten środek prawdopodobnie zapewni ostatnią ratę w wysokości 1,4 miliarda dolarów na mur graniczny Trumpa między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem jako warunek zdobycia jego podpisu.
zrodlo:apnews
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz