niedziela, 10 stycznia 2021

"Indonezja odrzutowiec 62 znika podczas lotu krajowego"

 JAKARTA, Indonezja (AP) - Odrzutowiec przewożący 62 osoby stracił kontakt z kontrolerami ruchu lotniczego kilka minut po starcie ze stolicy Indonezji podczas lotu krajowego w sobotę, a szczątki znalezione przez rybaków były badane, aby sprawdzić, czy pochodzą z zaginionego samolotu, powiedzieli urzędnicy.
Minister transportu Budi Karya Sumadi powiedział, że lot SJ182 Sriwijaya Air został opóźniony o godzinę, zanim wystartował o 14:36. Boeing 737-500 zniknął z radaru cztery minuty później, po tym, jak pilot skontaktował się z kontrolą ruchu lotniczego, aby wznieść się na wysokość 29000. stóp (8839 metrów), powiedział.
Linia lotnicza podała w oświadczeniu, że samolot leciał około 90 minut z Dżakarty do Pontianak, stolicy prowincji Zachodni Kalimantan na indonezyjskiej wyspie Borneo. Samolot przewoził 50 pasażerów i 12 członków załogi, wszystkich obywateli Indonezji, w tym 6 dodatkowej załogi na kolejną podróż.


Sumadi powiedział, że kilkanaście statków, w tym cztery okręty wojenne, zostało rozmieszczonych w operacji poszukiwawczo-ratowniczej między wyspą Lancang a wyspą Laki, częścią łańcucha Tysiąca Wysp na północ od Dżakarty.

Bambang Suryo Aji, zastępca szefa operacji i gotowości Krajowej Agencji Poszukiwań i Ratownictwa, powiedział, że ratownicy zebrali szczątki samolotów i ubrania znalezione przez rybaków. Przekazali przedmioty Krajowemu Komitetowi Bezpieczeństwa Transportu do dalszego zbadania, aby ustalić, czy pochodzą z zaginionego samolotu.

Dowódca jednego ze statków poszukiwawczo-ratowniczych noszący jedno nazwisko, Eko, powiedział, że rybacy znaleźli w wodzie kable i kawałki metalu.

„Rybacy powiedzieli nam, że znaleźli je wkrótce po tym, jak usłyszeli eksplozję przypominającą grzmot”, powiedział Eko, jak powiedział TVOne, dodając, że paliwo lotnicze znaleziono w miejscu, w którym rybacy znaleźli szczątki.

Aji powiedział, że nie wykryto sygnału radiolatarni z 26-letniego samolotu. Powiedział, że jego agencja bada, dlaczego nadajnik awaryjnego lokalizatora samolotu, czyli ELT, nie nadaje sygnału, który mógłby potwierdzić, czy się rozbił.

„System satelitarny należący do sąsiedniej Australii również nie odebrał sygnału ELT z zaginionego samolotu” - powiedział Aji.

Solihin, 22-letni rybak z wyspy Lancang, powiedział, że on i dwóch innych rybaków słyszeli eksplozję około 30 metrów od nich.

„Myśleliśmy, że to bomba lub tsunami, ponieważ potem widzieliśmy duży plusk wody po wybuchu. Padało mocno, a pogoda była tak zła. Dlatego trudno jest wyraźnie widzieć wokół. Ale po dźwiękach widać plusk i wielką falę. Byliśmy bardzo zszokowani i bezpośrednio zobaczyliśmy szczątki samolotu i paliwo wokół naszej łodzi - powiedział.


Serwis śledzący Flightradar24 podał w swoim kanale na Twitterze, że lot SJ182 stracił ponad 10 000 stóp (3048 metrów) wysokości w mniej niż minutę, około cztery minuty po starcie.

Prezes Sriwijaya Air President Jefferson Irwin Jauwena powiedział, że samolot jest zdatny do lotu. Powiedział dziennikarzom, że samolot przyleciał wcześniej do miasta Pontianak i Pangkal Pinang tego samego dnia.

„Raport z obsługi technicznej mówił, że wszystko poszło dobrze i sprawnie,” powiedział Jauwena na konferencji prasowej. Powiedział, że samolot jest opóźniony z powodu złej pogody, a nie z powodu jakichkolwiek uszkodzeń.

Na międzynarodowym lotnisku Soekarno-Hatta w Dżakarcie padał deszcz, kiedy samolot wystartował do Pontianak, oddalonego o około 740 kilometrów (460 mil).

Nagrania telewizyjne pokazywały krewnych i przyjaciół osób na pokładzie samolotu, którzy płakali, modlili się i przytulali, gdy czekali na lotniskach w Dżakarcie i Pontianak.

Firma Boeing z siedzibą w Chicago podała w swoim kanale na Twitterze, że była świadoma incydentu. Powiedział, że uważnie monitoruje sytuację i „pracuje, aby zebrać więcej informacji”.

Dwusilnikowy, jednokadłubowy Boeing 737 to jeden z najpopularniejszych na świecie samolotów do lotów krótko- i średniodystansowych. 737-500 to krótsza wersja powszechnie używanego modelu 737. Linie lotnicze zaczęły używać tego typu samolotu w latach 90., a produkcja zakończyła się dwie dekady temu.

Według danych Federalnej Administracji Lotniczej samolot, który stracił kontakt w sobotę, został po raz pierwszy użyty przez Continental Airlines w 1994 r. Po fuzji, rejestracja została na krótko przeniesiona do United Airlines, a następnie została sprzedana indonezyjskiej linii lotniczej, która zaczęła go używać w 2012 r.


Według strony internetowej Sriwijaya Air rozpoczęła działalność w 2003 roku i lata do ponad 50 miejsc docelowych w Indonezji i kilku pobliskich krajach. Flota obejmuje 737 wariantów, a także regionalny dwusilnikowy samolot turbośmigłowy ATR 72.

Linia lotnicza miała do tej pory solidne wyniki w zakresie bezpieczeństwa, bez wypadków na pokładzie w czterech incydentach zarejestrowanych w bazie danych sieci bezpieczeństwa lotniczego, chociaż rolnik zginął, gdy Boeing 737-200 opuścił pas startowy w 2008 roku w wyniku problemu hydraulicznego.

Indonezja, największy na świecie kraj archipelagu, z ponad 260 milionami ludzi, jest nękany przez wypadki transportowe na lądzie, morzu i powietrzu z powodu przeludnienia na promach, starzejącej się infrastruktury i źle egzekwowanych norm bezpieczeństwa.

W październiku 2018 roku odrzutowiec Boeing 737 MAX 8 obsługiwany przez Lion Air wpadł do Morza Jawajskiego zaledwie kilka minut po starcie z Dżakarty, zabijając wszystkich 189 osób na pokładzie. Samolot uczestniczący w sobotnim incydencie nie miał automatycznego systemu kontroli lotu, który odegrał rolę w katastrofie samolotu Lion Air i kolejnej katastrofie odrzutowca 737 MAX 8 w Etiopii pięć miesięcy później, co doprowadziło do uziemienia MAX 8 na 20 miesięcy .

Katastrofa Lion Air była najgorszą katastrofą w Indonezji od 1997 roku, kiedy to 234 osoby zginęły podczas lotu linii Garuda w pobliżu Medan na wyspie Sumatra. W grudniu 2014 roku samolot AirAsia z indonezyjskiego miasta Surabaya do Singapuru wpadł do morza, zabijając 162 osoby.


Indonezyjskim liniom lotniczym zakazano lotów do Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej z powodu niespełniania międzynarodowych norm bezpieczeństwa. Obaj od tego czasu zniosli zakaz, powołując się na poprawę bezpieczeństwa lotniczego i większą zgodność z międzynarodowymi normami.

___

Dziennikarz AP David Koenig z Dallas przyczynił się do powstania tego raportu.

zrodlo:apnews

Brak komentarzy:

"Putin składa kondolencje w związku z katastrofą samolotu w byłym państwie radzieckim Samolot lecący do Rosji, przewożący 67 osób i obsługiwany przez azerską firmę, rozbił się w pobliżu Aktau w Kazachstanie"

  Źródło: Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych Republiki Kazachstanu © Sputnik Prezydent Rosji Władimir Putin złożył kondolencje prezydento...