JAKARTA, Indonezja (AP) - sobotnia katastrofa samolotu w Indonezji, podczas której samolot Sriwijaya Air przewożący 62 osoby spadł do Morza Jawajskiego wkrótce po starcie, po raz kolejny zwrócił uwagę na bezpieczeństwo krajowego przemysłu lotniczego.Rekord lotniczy Indonezji jest jednym z najgorszych w Azji, od 1945 r. Odnotowano więcej wypadków pasażerskich wśród cywilów niż w jakimkolwiek innym kraju w regionie. Wypadki z przeszłości przypisuje się słabym wyszkoleniu pilotów, awariom mechanicznym, problemom z kontrolą ruchu lotniczego i złej obsłudze technicznej.
Chociaż eksperci twierdzą, że w ostatnich latach dokonano wielu ulepszeń, w ostatniej katastrofie eksperci kwestionują prawdziwy postęp w zakresie nadzoru i regulacji lotnictwa w Indonezji.
DLACZEGO INDONEZJA MIAŁ TAK WIELE AWARII SAMOLOTOWYCH?
Wynika to z połączenia czynników ekonomicznych, społecznych i geograficznych.
Branża podlegała niewielkim regulacjom lub nadzorowi we wczesnych latach boomu lotniczego w Indonezji, po tym, jak gospodarka została otwarta po upadku Suharto pod koniec lat dziewięćdziesiątych i po dekadzie dyktatur.
Rozkwitły tanie linie lotnicze, a latanie stało się powszechnym sposobem podróżowania po rozległym archipelagu, gdzie wiele obszarów wciąż nie posiada wydajnej i bezpiecznej infrastruktury transportowej.
Według danych z Aviation Safety Network od 1945 r. W Indonezji doszło do 104 wypadków samolotów cywilnych, w których zginęło ponad 1300 osób, co oznacza, że jest to najbardziej niebezpieczne miejsce do latania w Azji.
Stany Zjednoczone zakazały przewoźnikom indonezyjskim prowadzenia działalności w tym kraju w latach 2007–2016, ponieważ mieli oni „braki w co najmniej jednym obszarze, takim jak wiedza techniczna, wyszkolony personel, prowadzenie dokumentacji lub procedury kontrolne”. Unia Europejska miała podobny zakaz od 2007 do 2018 roku.
CZY TO SIĘ POPRAWIŁO?
Tak, oni mają.
„Zaangażowanie w branżę znacznie się poprawiło, a nadzór stał się bardziej rygorystyczny” - powiedział The Associated Press ekspert lotniczy i redaktor naczelny AirlineRatings.com, Geoffrey Thomas.
Dodał, że obejmuje to częstsze inspekcje, silniejsze regulacje dotyczące obiektów i procedur obsługi technicznej oraz lepsze szkolenie pilotów.
Federalna Administracja Lotnictwa USA przyznała Indonezji w 2016 r. Ocenę kategorii 1, co oznacza, że ustaliła, że kraj ten spełnia normy bezpieczeństwa Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.
DLACZEGO WYDARZYŁA SIĘ OSTATNI CRASH?
Za wcześnie, by to stwierdzić. Samolot wyleciał z Dżakarty podczas ulewnego deszczu, ale eksperci twierdzą, że zła pogoda to jeden z kilku możliwych powodów, w tym błąd ludzki i stan samolotu.
Rybacy w pobliżu katastrofy powiedzieli, że usłyszeli eksplozję, a następnie gruz i paliwo otaczające ich łódź. Ale ulewny deszcz pogorszył ich wzrok i nie mogli zobaczyć więcej.
Sriwijaya Air miał w przeszłości tylko niewielkie incydenty, chociaż rolnik zginął w 2008 roku, kiedy jeden z jego samolotów spadł z pasa startowego podczas lądowania z powodu problemu hydraulicznego.
Dyrektor linii lotniczej Jefferson Irwin Jauwena powiedział, że samolot, który rozbił się, był zdatny do lotu. Był to Boeing 737-500, który miał 26 lat i był wcześniej obsługiwany przez linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych. Powiedział dziennikarzom, że samolot leciał wcześniej tego samego dnia, w którym nastąpiła katastrofa.
Jednak eksperci twierdzą, że potrzebne jest dochodzenie, aby ustalić, czy samolot rzeczywiście nadaje się do lotu.
KIEDY DOWIEMY WIĘCEJ?
Części samolotów należą do śmieci wydobywanych z wody i mogą zapewnić wgląd. Lokalizacja czarnych skrzynek w błocie dna morskiego została zidentyfikowana, a nurkowie i inni pracują nad odzyskaniem z morza rejestratora parametrów lotu i rejestratora rozmów w kabinie.
Ale śledztwo może zająć tygodnie, a nawet miesiące, powiedział konsultant ds. Lotnictwa indonezyjskiego Gerry Soejatman.
Oczekuje się, że dochodzenie poprowadzi Indonezja, a obserwatorzy międzynarodowi są zazwyczaj mile widziani. Soejatman powiedział, że w ciągu miesiąca powinien pojawić się tymczasowy raport indonezyjskiego Krajowego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Transportu.
„Analiza rozpocznie się od tego raportu” - powiedział.
zrodlo:apnews
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz