W ramach naszego projektu Score Club Special Edition, OrchestraOne będzie prezentować uwagi kompozytorów pomiędzy naszymi większymi wybuchami Score Club. Te reflektory podkreślą wkład i życie afroamerykańskich i rdzennych amerykańskich kompozytorów i muzyków. Wszystkie te reflektory są dostarczane przez Emmę Schmiedecke , wiolonczelistkę i uczoną w OrchestraOne.
Zitkala-Ša (w tłumaczeniu „Czerwony Ptak”), angielskie imię Gertrude Simmons, skrzypaczka i librecistka, urodziła się w Rezerwacie Agencji Yankton Sioux w Dakocie Południowej. Jej matka Yankton Sioux i euroamerykańskiego ojca przybrała rodzime imię Zitkala-Ša. jako nastolatka. Znana ze współzałożenia National Council of American Indians w 1926 roku i jej politycznego aktywizmu na rzecz rdzennych mieszkańców Ameryki, była przez całe życie pionierką amerykańskiej muzyki klasycznej wśród rdzennych Amerykanów. Jak wielu rdzennych Amerykanów z końca XIX wieku. America, Zitkala-Ša został wysłany do szkoły misjonarskiej prowadzonej przez kaukaskich kwakrów, Instytutu Pracy Ręcznej White's Indiana w Wabash w stanie Indiana, którego celem było kształcenie dzieci rasy białej, czarnej i rdzennych Amerykanów z „biednych rodzin”.
Zitkala-Ša napisała później, że próbowali odebrać jej rdzenne amerykańskie dziedzictwo, zmuszając ją do modlitwy w tradycji kwakrów i obcinając jej długie włosy, chociaż z przyjemnością uczyła się czytać, pisać i grać na skrzypcach. Jako nastolatka Zitkála-Ša postanowiła uczęszczać do Earlham College w Richmond w stanie Indiana, aw 1897 roku została pierwszym rdzennym Amerykaninem, który zapisał się do amerykańskiego konserwatorium muzycznego New England Conservatory of Music w Bostonie, Massachusetts, jako kierunek skrzypiec. od 1897-1899. Po ukończeniu szkoły objęła posadę w Carlisle Indian Industrial School w Pensylwanii jako nauczycielka muzyki i grała na skrzypcach w szkolnym zespole Carlisle Indian Band na wystawie w Paryżu w 1900 roku.
Po tym, jak została wysłana, aby rekrutować nowych uczniów do szkoły w jej rodzinnym domu w rezerwacie Yankton, była przerażona widząc biedę, która spadła na rdzenną ludność, i szkolne programy nauczania, które promowały dominację białej kultury nad „mniej rozwiniętymi” rdzennymi Amerykańskie tradycje. Odkrycia te skłoniły ją przez całe życie do obrony praw rdzennych Amerykanów i kariery pisarskiej, która obejmowała książki z legendami rdzennych Amerykanów, autobiografię o jej czasach w białych szkołach i artykuły o problemach rdzennych Amerykanów, które pojawiały się w krajowych magazynach.
W trakcie swojej kariery adwokackiej Zitkala-Ša nie porzuciła miłości do muzyki, ale połączyła ją ze swoim aktywizmem. W 1910 roku współpracowała z amerykańskim kompozytorem Williamem F. Hansonem przy realizacji The Sun Dance Opera; Hanson napisał partyturę, w dużej mierze opartą na melodiach Sioux, które Zitkala-Ša pierwotnie wykonywał jako skrzypek, a Zitkala-Ša napisał libretto. Była to pierwsza opera napisana przez rdzennego Amerykanina i jedna z pierwszych, która zajmowała się tak wyłącznie tematami rdzennych Amerykanów. Sun Dance Opera miała swoją premierę w lutym 1913 roku w Orpheus Hall w Vernal w stanie Utah i przedstawiała członków Ute Nation, którzy mieszkali w pobliskim rezerwacie Indian Uintah i Ouray.
Dzieło miało swoją nowojorską premierę w New York City Light Opera w 1938 roku na Broadway Theatre, choć rozgłos przypisuje się tylko Williamowi F. Hansonowi jako kompozytorowi, nie wspominając o Zitkala-Ša. Zitkala-Ša zmarł w tym samym roku w wieku 61 lat, po trzydziestu pięciu latach działania na rzecz praw rdzennych Amerykanów w Waszyngtonie i w całym kraju. W wyniku jej aktywizmu, lepsza edukacja, opieka zdrowotna i status prawny zostały ostatecznie przekazane rdzennym mieszkańcom Ameryki i rozpoczęło się skuteczne zachowanie kultury rdzennych Amerykanów, czyniąc ją jednym z najbardziej wpływowych działaczy rdzennych Amerykanów XX wieku.
___
https://orchestraonenyc.org/composer-spotlight-zitkala-sa/gertrude-simmons
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz