środa, 9 listopada 2022

""Arktyczny Jedwabny Szlak" ożywa, gdy Rosja wysyła ropę do Chin"

 AUTOR: TYLER DURDEN

ŚRODA, LIS 09, 2022 - 05:05 AM

Zachodnie sankcje energetyczne wobec Rosji pomogły Moskwie w osiągnięciu drugiego w historii rejsu tankowca na wschód przez koło podbiegunowe w kierunku Chin, trasy nazwanej "Arktycznym Jedwabnym Szlakiem", która pewnego dnia może zrewolucjonizować przepływ energii z Rosji do Azji, ponieważ jest to o połowę mniej czasu niż rosyjskie porty bałtyckie przez Kanał Sueski.

Dane śledzenia statków zebrane przezBloombergpokazują, że Wasilij Dinkow, specjalistyczny tankowiec do lodołamaczy, wypłynął z Murmańska, miasta w północno-zachodniej Rosji, u wybrzeży Morza Barentsa, ciągnąc ładunek ropy. Statek przemierzył północne wybrzeże Rosji między 27 października a 4 listopada i wszedł do Cieśniny Beringa, cieśniny między Oceanem Spokojnym i Arktycznym, która oddziela Alaskę i Rosję, 5 listopada.

We wtorek rano tankowiec wyprzedza rosyjski półwysep Kamczatka. Jego ostatecznym celem jest chiński port Rizhao 17 listopada.

"Podróż jest najkrótszym przejściem między Europą a Azją Wschodnią, a dotarcie do Chin z rosyjskich portów bałtyckich zajmuje o połowę mniej czasu niż konwencjonalna trasa przez Kanał Sueski" - powiedział Bloomberg.

Jeszcze przed wojną na Ukrainie i wynikającymi z niej sankcjami wobec Moskwy przepływy handlowe były już w początkowej fazie przesuwania się w kierunku Północnej Drogi Morskiej.

W 2017 r. "szlaki tranzytowe przez Arktykę nabiorą pewnego znaczenia w kontekście globalnej geopolityki Rosji i Chin".

Nicholas LePan z Visual Capitalist opublikowałmapę wszystkich krytycznych szlaków i zasobóww Arktyce w 2019 roku.

W zeszłym roku cytowaliśmy ministra zasobów narodowych i środowiska Dmitrija Kobylkina, który powiedział, że transport towarowy na najbardziej wysuniętych na północ wodach terytorialnych Rosji przekroczy80 mln ton już w 2024 r.

Istnieją jednak poważne przeszkody logistyczne, które zależą wyłącznie od warunków pogodowych.

Richard Matthews, szef badań w E.A. Gibson Shipbrokers Ltd. w Londynie, powiedział Bloombergowi, że Północna Droga Morska jest opłacalna tylko w cieplejszym okresie roku.

"Wydaje się mało prawdopodobne, aby jakiekolwiek znaczące ilości mogły zostać wysłane tą trasą do lata" - powiedział Matthews.

Ale Viktor Katona, główny analityk ropy w Kpler, powiedział, że gdy nadejdzie wiosna, Północna Droga Morska będzie "żywotnie rozpowszechniona":

"Europa jest już zamknięta.

"Jeśli nie kupują, po co okrążać cały wszechświat, jeśli można skorzystać z Północnej Drogi Morskiej, aby dostać się do Chin w 20 dni?" - powiedziała Katona

 Pierwszy transport ropy przez Północną Drogę Morską miał miejsce w 2019 roku. Drugi jest obecnie w toku. A ponieważ zachodnie sankcje wobec Moskwy zmieniają globalne łańcuchy dostaw energii, Rosja będzie miała przewagę przez Arktykę w cieplejszych okresach roku, wysyłając ropę i produkty do Azji w przyspieszony sposób.


Przetlumaczono przez translator Google

zrodlo:https://www.zerohedge.com/

Brak komentarzy:

"Premier państwa UE oskarża Zełenskiego o próbę przekupstwa Premier Słowacji Robert Fico powiedział, że „nigdy” nie przyjmie pieniędzy z Kijowa"

  Ukraiński przywódca Władimir Zełenski rozmawia z mediami pod koniec szczytu UE w Brukseli. © Getty Images / Thierry Monasse Słowacki pre...