AUTOR: TYLER DURDEN
Francja powita Ocean Viking i jego 234 nielegalnych imigrantów "w wyjątkowy sposób". Minister spraw wewnętrznych prezydenta Macrona Gerald Darmanin ogłosił w czwartek, 10 listopada, po kilku dniach sporów z Włochami.
Darmanin powiedział również, że jedna trzecia pasażerów zostanie "przeniesiona" do Francji po zejściu na ląd w porcie w Tulonie.
"Z powodu upartej odmowy Włoch i braku człowieczeństwa", Francja musiała pozwolić statkowi zacumować, - zauważyła francuska minister spraw zagranicznych Catherine Colonna.
Ocean Viking pływa pod norweską banderą, ale jest czarterowany przez francuską organizację pozarządową SOS Méditerranée, której siedziba znajduje się w Marsylii.
Czekał 20 dni na pozwolenie na zacumowanie we włoskim porcie, ale rząd Meloni odmówił.
Francuski minister spraw wewnętrznych określił tęodmowę jako "niezrozumiałą" i "samolubną". 11 listopada francuski minister ds. europejskich Laurence Boone powiedział, że "zaufanie do Włoch zostało zerwane".
Francuski rząd nazwał również stanowisko Włoch "niedopuszczalnym zachowaniem" i zasugerował, za pośrednictwem swojego rzecznika Oliviera Vérana, że może to mieć wpływ w przyszłości na fundusze NextGenerationEU wypłacane Włochom. Olivier Véranpowiedziałw publicznym radiu France Info:
"Istnieją jasne europejskie zasady akceptowane przez Włochów, którzy są w rzeczywistości pierwszymi beneficjentami europejskiego mechanizmu solidarności finansowej".
Oświadczenie włoskiej premier Giorgii Meloni, która twierdziła, że przyjęcie statku było obowiązkiem Paryża od samego początku, było "całkowicie sprzeczne z naszą wymianą zdań" - podkreślił Colonna.
"Będą konsekwencje, jeśli Włochy będą upierać się przy takiej postawie" - ostrzegła.
Jednak, jak zauważyła 9 listopada włoska gazeta Il Giornale, Włochy przejęły kontrolę nad trzema z czterech łodzi, które na początkulistopada poprosiły o wysadzenie nielegalnych imigrantów.
Olivier Bault z Remix News donosi, żeszantaż związany z włoskim planem naprawczym został dobrze zrozumiany przez stronę włoską, tym bardziej, że te same fundusze są nadal wykorzystywane do szantażowania Polski i Węgier, jedynych dwóch krajów UE, które nadal nie otrzymały ani centa z pieniędzy NextGenerationEU.
8 listopada, gdy Ocean Viking w końcu zdecydował się udać na francuskie wybrzeże, włoska premier Giorgia Meloni powiedziała, że Włosi doceniają "decyzję Francji o podziale odpowiedzialności za kryzys migracyjny, który do tej pory spoczywał na barkach Włoch i kilku innych państw śródziemnomorskich, otwierając swoje porty dla Wikingów Oceanicznych".
W wywiadzie dlaCorriere della sera włoski wiceminister spraw zagranicznych Edmondo Cirielli podkreślił, że "Francja przyjmująca statek co cztery do pięciu lat nie jest niczym nadzwyczajnym, ale nadal jest to dobra wiadomość".
Jednak francuski minister spraw wewnętrznych ogłosił w czwartek środki odwetowe przeciwko Włochom za niedopuszczenie do zejścia na ląd 234 nielegalnych imigrantów na pokładzie statku francuskiej organizacji pozarządowej SOS Méditerranée: Francja anuluje umowę o relokacji, na mocy której miała przejąć około 3000 osób ubiegających się o azyl z Włoch do lata 2023 r. Co gorsza, francuski rząd prosi swoich europejskich partnerów o zawieszenie relokacji również z Włoch.
"Francja nas poucza, ale w Ventimiglii odsyła 80 migrantów dziennie" – głosił w czwartek nagłówek wIl Giornale. Według oficjalnych danych od początku stycznia do końca października br. we Włoszech wylądowało 85 041 imigrantów, w porównaniu z 53 246 w 2021 r. i 27 203 w 2020 r. Mechanizm relokacji, w którym uczestniczą Francja i Niemcy, przewidywał tylko 10 000 relokacji osób ubiegających się o azyl wśród tych, którzy wylądują we Włoszech, Hiszpanii i Grecji przez cały 2022 r.
Jak zauważył Il Giornale winnym artykule opublikowanym 11 listopada, podczas gdy Włochy były świadkami lądowania ponad 60 000 nielegalnych imigrantów w ciągu ostatnich pięciu miesięcy, Francja zaakceptowała transfer z Włoch tylko 38 osób ubiegających się o azyl w tym okresie.
"Tak więc decyzja o złamaniu obietnic została już podjęta" - napisał Il Giornale.
"Brakowało tylko pretekstu, aby uczynić to oficjalnym. Jest również jasne, że wycofanie się Paryża nie wynika z decyzji naszego rządu, aby zainicjować bardziej asertywną konfrontację ze statkami organizacji pozarządowych.
Oprócz tego wszystkiego należy powiedzieć, że bezpłatny transport Ocean Viking dla nielegalnych imigrantów podróżujących z Libii do Włoch jest nie tylko prowadzony przez organizację pozarządową z siedzibą we Francji, ale jest w większości finansowany przez lewicowe samorządy lokalne we Francji, w tym przez Paryż. Jest to duża łódź zdolna do zabrania na pokład kilkuset imigrantów na raz (w niektórych przypadkach miała ponad 500) i kosztuje 14 000 € dziennie.
Francuskie media alternatywne La Lettre patriote opublikowały właśnie wewnętrzny dokument SOS Méditerranée, którymożna zobaczyć tutaji który pokazuje dotacje, które otrzymali ostatnio od francuskich gmin, departamentów i regionów.
"Na swojej stronie internetowej SOS Méditerranée wymienia łącznie 83 samorządy partnerskie", komentuje La Lettre patriote. Oprócz dużych miast, takich jak Lyon, Paryż, Grenoble, Bordeaux i Strasburg, organizacja pozarządowa może liczyć na znaczące wsparcie finansowe ze strony dziewięciu departamentów, w tym Ille-et-Vilaine (50 000 euro w 2020 r.), Haute-Garonne (100 000 euro w 2020 r.) i Loire-Atlantique (200 000 euro w 2020 r.). Do tego dochodzą dotacje regionalne z Bretanii (75 tys. euro w 2020 r.), Burgundii (50 tys. euro w 2021 r.), Centre-Val de Loire (50 tys. euro w 2021 r.) i oksytanii (75 tys. euro w 2020 r.). Nic dziwnego, że wszystkie te departamenty i regiony są rządzone przez lewicową większość.
Co gorsza, francuska strona internetowa Alt-Rightzauważa: "w lutym 2017 r. SOS Mediterranée otrzymała etykietę "wielkiej sprawy narodowej" bezpośrednio od premiera. Umożliwiło mu to bezpłatne nadawanie kampanii komunikacyjnych w publicznych stacjach radiowych i kanałach telewizyjnych".
W styczniu 2021 r.28 francuskich lewicowych władz lokalnych wystosowałoapel o udzielenie moralnego i finansowego wsparcia SOS Méditerranée i jej 69-metrowemu i szerokiemu na 15 metrów statkowi Ocean Viking. Oczywiście te 28 samorządów zobowiązało się do udzielenia takiego wsparcia. Wśród sygnatariuszy znaleźli się burmistrzowie Paryża (Anne Hidalgo), Lyonu (Grégory Doucet), Marsylii (Benoît Payan), Lille (Martine Aubry), Bordeaux (Pierre Hurmic) i Grenoble (Eric Piolle).
"Akceptując po raz pierwszy, że łódź wysiada migrantów we francuskim porcie, Emmanuel Macron wysyła dramatyczny sygnał pobłażliwości" - napisała 10 listopada na Twitterze Marine Le Pen. "Tą decyzją nie może już nikogo przekonać, że chce położyć kres masowej i anarchicznej imigracji".
W 2018 roku francuski prezydent Emmanuel Macron dwukrotnie odmówił Aquariusowi zacumowania w Marsylii, gdzie ponad 600 migrantów zostało uratowanych na Morzu Śródziemnym. Jednak w przypadku Ocean Viking wydaje się logiczne, że Francja powinna wziąć pełną odpowiedzialność za swoich pasażerów, ponieważ finansuje swoje operacje.
Ale Zjednoczenie Narodowe Marine Le Pen, w przeciwieństwie do innych głównych partii francuskich, nie potępia postawy Włoch. Przemawiając w France Info 10 listopada, rzeczniczka swojej grupy parlamentarnej pochwaliła stanowczość rządu Giorgii Meloni i powiedziała, że jeśli statki organizacji pozarządowych zabierają ludzi w niebezpieczeństwie w pobliżu libijskiego wybrzeża, muszą zabrać ich z powrotem do portu wyjścia. W przeciwnym razie, dodała Laure Lavalette, najbliższy bezpieczny port znajduje się w Tunezji, a nie we Włoszech.
"Nasza zdecydowana polityka imigracyjna jest jedyną, która może powstrzymać mężczyzn i kobiety przed ryzykowaniem życia, aby dotrzeć do naszego kontynentu. Musimy odmówić współudziału w przemytnikach i pozwolić Wikingom Oceanicznym zacumować we Francji" – napisała9 listopada na Twitterze Marine Le Pen.
Jeśli chodzi o Giorgię Meloni, przypomniała 8 listopada, że "w sprawach bezpieczeństwa i walki z nielegalną imigracją Włosi wyrazili się przy urnach wyborczych, wybierając nasz program i naszą wizję. (...) Naszym celem jest obrona prawa, bezpieczeństwa i godności każdego człowieka. W tym celu chcemy ograniczyć nielegalną imigrację, zapobiec dalszym ofiarom śmiertelnym na morzu i zwalczać handlarzy ludźmi. Obywatele prosili nas o obronę granic Włoch, a ten rząd nie zdradzi danego słowa.
Dwa dni wcześniej węgierski premier Viktor Orbánpodziękował swojemu włoskiemu odpowiednikowiw tych słowach: "Nareszcie! Jesteśmy winni wielkie podziękowania Giorgii Meloni i nowemu włoskiemu rządowi za ochronę granic Europy. Grazie Giorgia!"
Impas wywołuje poważne obawy w Brukseli, a wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Margaritis Schinas powiedział w sobotę, że UE "nie może pozwolić, aby dwa państwa członkowskie walczyły ze sobą publicznie i tworzyły kolejny mega kryzys polityczny w sprawie migracji".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz