Według danych firmy doradztwa morskiego Sea-Intelligence ciągłe zakłócenia w żegludze na Morzu Czerwonym są bardziej szkodliwe dla globalnych łańcuchów dostaw niż wpływ pandemii Covid-19.
Od początku wojny Izrael-Hamas w październiku rebelianci Houthi z Jemenu przeprowadzili dziesiątki ataków dronów i rakiet na Morzu Czerwonym.
Grupa bojowników obiecała kontynuować działania do zakończenia konfliktu i zniesienia izraelskiej blokady Gazy.
Sea-Intelligence przeanalizowało obecne opóźnienia statków w porównaniu z opóźnieniami z ostatnich kilku lat. Opublikowane w czwartek statystyki wykazały, że dłuższy tranzyt wokół Przylądka Dobrej Nadziei w Afryce Południowej w związku z wycofywaniem się statków z Morza Czerwonego ma już bardziej znaczący wpływ na statki gotowe do odbioru kontenerów w portach niż w okresie Covid-19.
Według raportu obecny spadek pojemności statków jest drugim co do wielkości w ostatnich latach.
Jedynym pojedynczym wydarzeniem o większym wpływie była blokada Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Give na sześć dni w marcu 2021 r.
W wyniku tego incydentu setki statków utknęły w zacumowaniu i podobno wstrzymało światowy handel o wartości 9 miliardów dolarów na każdy dzień zatrzymanie.
Według CNBC, Sea-Intelligence i inne organizacje morskie szacują, że około 10% światowej floty nie jest obecnie w służbie.
„Rozmieszczenie dodatkowych statków mogłoby skorygować brak równowagi w dostępności statków i zwiększyć pewność rozkładów statków” – napisano w serwisie.
Zwiększone ryzyko ataku na Morzu Czerwonym zmusiło główne firmy żeglugowe do unikania Kanału Sueskiego, najszybszej trasy towarowej z Azji do Europy.
Szlaki morskie stanowią zwykle 15% światowej żeglugi handlowej.
W ubiegły czwartek Stany Zjednoczone i Wielka Brytania rozpoczęły kampanię bombową w Jemenie, której deklarowanym celem jest ochrona handlu morskiego na Morzu Czerwonym.
Po zachodnich nalotach rzecznik Houthi ogłosił, że aby statek stał się celem, „wystarczy, że będzie amerykański”.
W tym tygodniu rebelianci przyznali się do ataku na należący do USA statek towarowy Genco Picardy.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.rt.com/business/590933-red-sea-crisis-pandemic-trade/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz