Główne platformy społecznościowe zwalczały szerzenie dezinformacji i teorii spiskowych w okresie poprzedzającym wybory prezydenckie i rozszerzyły swoje wysiłki po zamieszkach w Kapitolu 6 stycznia. Ale między innymi Apple i Google pozostawiły otwartą dużą lukę w tym materiale: podcasty.
Podcasty udostępnione przez dwie firmy Big Tech pozwalają dostroić się do świata teorii spiskowej QAnon, tarzać się w fałszywych twierdzeniach prezydenta Donalda Trumpa o skradzionych wyborach i pławić się w innym ekstremizmie. Konta, które zostały zbanowane w mediach społecznościowych z powodu dezinformacji wyborczej, grożenia lub zastraszania oraz łamania innych zasad, również nadal są dostępne jako podcasty dostępne na platformach gigantów technologicznych.
Teoretycy spisku rozpowszechniają fantazje związane z kradzieżą wyborczą, spiski dotyczące koronawirusa i brutalną retorykę. Jeden z podcastów, RedPill78, nazwał oblężenie Kapitolu „wydarzeniem inscenizowanym” w odcinku Red Pill News z 11 stycznia. W przeddzień zamieszek na Kapitolu bardziej popularny podcast, X22 Report, mówił z przekonaniem o drugiej kadencji Trumpa, wyjaśnił, że Trump będzie musiał „usunąć” wielu członków Kongresu, aby realizować swoje plany, i powiedział: burza i przyjeżdżamy do Waszyngtonu ”.
Oba są dostępne na platformach podcastowych Apple i Google.
Podcasting „odgrywa szczególnie dużą rolę” w propagowaniu białej supremacji, powiedział aRaport z 2018 r. Od Anti-Defamation League. Wielu białych suprematystów, takich jak zwolennicy QAnon, popiera Trumpa. Podcasting to intymny, humanizujący sposób komunikacji, który pozwala ekstremistom godzinami objaśniać swoje pomysły - powiedział Oren Segal z ADL Center on Extremism.
W innych miejscach w mediach społecznościowych, Twitterze, Facebooku iYouTube rozprawia się z kontami, wzmacniając bezpodstawne twierdzenia QAnon, że Trump walczy z wrogami z głębokiego państwa i kanibalami prowadzącymi siatkę przemytu dzieci. Duża firma radiowa Cumulus powiedziała swoim gospodarzom, aby stonowali retorykę o skradzionych wyborach i gwałtownych powstaniach lub ryzyku zakończenia, chociaż nie jest jasne, jaki wpływ miał ten dyktat.
Należący do Google YouTube zaatakował „Bannon's War Room”, kanał prowadzony przez lojalistę Trumpa Steve'a Bannona 8 stycznia po tym, jak rozpowszechnił fałszywe oświadczenia wyborcze i wezwał do ścięcia głowy dr Anthony'ego Fauciego, czołowego amerykańskiego eksperta od chorób zakaźnych. Ale wersje podcastów programu Bannona są dostępne na żywo w Apple i Google. Według jednego z gospodarzy Spotify usunął go w listopadzie .
„Podcasty przepełnione nienawiścią i podżeganiem do przemocy nie powinny być traktowane inaczej niż inne treści” - powiedział Segal. „Jeśli masz zamiar w jakikolwiek sposób zająć zdecydowane stanowisko przeciwko nienawiści i ekstremizmowi na platformie, powinno to obejmować wszystko”.
Apple, Spotify i Google wybierają listy najlepszych podcastów i polecają je użytkownikom. Apple i Spotify są dominującymi graczami w USA, a inni gracze daleko w tyle - powiedział Dave Zohrob, dyrektor generalny firmy Chartable zajmującej się analizą podcastów. Pomimo rozpoznawalności nazwy Google pozostaje niewielką obecnością.
Spotify poinformował, że usuwa podcasty, które naruszają jego zasady dotyczące mowy nienawiści, naruszeń praw autorskich lub łamią jakiekolwiek prawa, używając „środków algorytmicznych i wykrywania ludzi” do identyfikacji naruszeń. Wytyczne Apple zabraniają treści, które są nielegalne lub promują przemoc, drastyczny seks lub narkotyki lub są „w inny sposób uznane za obsceniczne, budzące zastrzeżenia lub o złym guście”. Firma Apple nie odpowiedziała na powtarzające się pytania dotyczące wytycznych dotyczących treści lub moderacji.
Google odmówił wyjaśnienia rozbieżności między tym, co jest dostępne w YouTube, a tym, co jest w Google Podcasts, mówiąc tylko, że jego usługa podcastów „indeksuje dźwięk dostępny w sieci” w podobny sposób, w jaki jego wyszukiwarka indeksuje strony internetowe. Firma twierdzi, że usuwa podcasty ze swojej platformy „w bardzo rzadkich przypadkach, w dużej mierze kierując się lokalnym prawem”.
X22 Report i Bannon's War Room zajęły 20 i 32 miejsce na liście najpopularniejszych podcastów Apple w piątek. (Eksperci twierdzą, że lista mierzy tempo podcastu, a nie całkowitą liczbę słuchaczy). Raport X22 powiedział w październiku, że został zawieszony przez YouTube i Spotify, aw zeszłym tygodniu przez Twitter. Nie jest też już dostępny na Facebooku. Wspierają go reklamy produktów, takich jak żywność survivalowa, nielicencjonowane suplementy diety i złote monety, które pojawiają się przed i w trakcie podcastów.
Strona internetowa Red Pill News podała, że YouTube zakazał jej filmów w październiku i że nastąpiło zawieszenie Twittera. Podcast jest dostępny w Apple i Google, ale nie w Spotify.
Kilku zwolenników QAnon dotkniętych przez represje pozwało YouTube w październiku , nazywając jego działania „masową de-platformingiem”. Wśród powodów są X22 Report, RedPill78 i David Hayes, który prowadzi kolejny podcast o spisku o nazwie Praying Medic, dostępny w Apple i Google, ale nie w Spotify.
Melody Torres, która publikuje podcasty w SoulWarrior Uncensored, identyfikuje się jako długoletnia obserwatorka QAnon i powiedziała w ostatnim odcinku, że jej podcast to „po prostu mój sposób na uniknięcie cenzury”. Powiedziała, że została wyrzucona z Twittera w styczniu i cztery razy wyrzucona z Instagrama w zeszłym roku. Obecnie ma konta na Instagramie, Facebooku i YouTube; jej podcast jest dostępny w Apple i Google. Spotify usunęło podcast w piątek po tym, jak The Associated Press zapytało o niego.
X22 Report, RedPill78 i Hayes nie odpowiedzieli na prośby o komentarz przesłane za pośrednictwem ich stron internetowych. Torres nie odpowiedział na wiadomość na Facebooku.
Podcasty cierpią na ten sam problem z dezinformacją, co inne platformy, powiedział Shane Creevey, szef redakcji Kinzen, startupu stworzonego przez byłych dyrektorów Facebooka i Twittera, który oferuje firmom śledzenie dezinformacji, w tym takie, które hostują lub zarządzają podcastami.
Creevey zwraca uwagę, że trudniej jest analizować dezinformację z obrazu i dźwięku niż z tekstu. Podcasty mogą również trwać godzinami, co utrudnia ich monitorowanie. Podcasting wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami, ponieważ nie ma wiarygodnych statystyk dotyczących ich odbiorców, w przeciwieństwie do strumienia YouTube, który pokazuje wyświetlenia, lub postów na Twitterze lub Facebooku, które pokazują polubienia i udostępnienia, powiedział Creevey.
Ale niektórzy twierdzą, że moderacja firm technologicznych jest nieprzejrzysta i niespójna, tworząc nowy zestaw problemów. Cenzura „idzie w parze z tym, co jest popularne w danym momencie” - powiedziała Jillian York, ekspertka z Electronic Frontier Foundation, grupy zajmującej się prawami cyfrowymi. W tej chwili, powiedziała, „ta fala jest przeciwna wypowiedzi prawicowych ekstremistów ... ale jutro może być przeciwko działaczom opozycji”.
___
Współtworzył ten artykuł redaktor ds. Technologii AP, David Hamilton.
zrodlo:apnews
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz