CANBERRA, Australia (AP) - Facebook ogłosił w czwartek, że zablokował Australijczykom przeglądanie i udostępnianie wiadomości na platformie z powodu proponowanych w kraju przepisów, które zmuszają gigantów cyfrowych do płacenia za dziennikarstwo.
Australijscy wydawcy mogą nadal publikować wiadomości na Facebooku, ale linki i posty nie mogą być przeglądane ani udostępniane przez australijską publiczność, podała firma z siedzibą w USA w oświadczeniu.
Australijscy użytkownicy nie mogą udostępniać wiadomości z Australii ani ze świata.
Międzynarodowi użytkownicy spoza Australii również nie mogą udostępniać australijskich wiadomości.
„Proponowane prawo zasadniczo nie rozumie relacji między naszą platformą a wydawcami, którzy używają jej do udostępniania treści informacyjnych” - powiedział William Easton, regionalny dyrektor zarządzający Facebooka.
„Postawiło nas przed trudnym wyborem: spróbować zastosować się do prawa, które ignoruje realia tej relacji lub zaprzestać zezwalania na publikowanie wiadomości w naszych usługach w Australii. Z ciężkim sercem wybieramy to drugie ”- dodał Easton.
Ogłoszenie nastąpiło dzień po tym, jak skarbnik Josh Frydenberg określił jako „bardzo obiecujące” negocjacje między Facebookiem i Google z australijskimi firmami medialnymi.
Frydenberg powiedział, że po weekendowych rozmowach z prezesem Facebooka Markiem Zuckerbergiem i Sundarem Pichai, dyrektorem generalnym Alphabet Inc. i jej spółki zależnej Google, był przekonany, że platformy „rzeczywiście chcą zawrzeć te umowy handlowe”.
Frydenberg powiedział, że odbył „konstruktywną dyskusję” z Zuckerbergiem po tym, jak Facebook zablokował australijskie wiadomości.
„Poruszył kilka pozostałych kwestii związanych z rządowym kodeksem negocjacyjnym mediów informacyjnych i zgodziliśmy się kontynuować naszą rozmowę w celu znalezienia drogi naprzód” - napisał na Twitterze Frydenberg.
Jednak minister komunikacji Paul Fletcher powiedział, że rząd nie wycofa się ze swojego programu legislacyjnego.
„To ogłoszenie Facebooka, gdyby utrzymali tę pozycję, oczywiście podważyłoby wiarygodność platformy pod względem aktualności na jej temat” - powiedział Fletcher Australian Broadcasting Corp.
„W rzeczywistości Facebook mówi Australijczykom, że informacje, które widzisz na naszych platformach, nie pochodzą od organizacji, które stosują zasady redakcyjne lub procesy weryfikacji faktów, ani od dziennikarzy, którzy otrzymują wynagrodzenie za wykonywaną pracę” - dodał Fletcher.
Australijski parlament debatuje nad propozycjami przepisów, które zmusiłyby obie platformy do zawarcia umów, aby zapłacić za australijskie wiadomości.
Senat rozpatrzy projekty ustaw po ich przyjęciu przez Izbę Reprezentantów w późną środę.
Obie platformy potępiły proponowane przepisy jako niewykonalne. Google zagroził również usunięciem swojej wyszukiwarki z kraju.
Ale Google zawiera kontrakty z australijskimi mediami informacyjnymi w ramach własnego modelu News Showcase.
Seven West Media w poniedziałek stała się największą australijską firmą medialną, która zawarła umowę z Google, aby zapłacić za dziennikarstwo.
Od tego czasu firma News Corp. Ruperta Murdocha ogłosiła zawarcie szeroko zakrojonej umowy.
Rival Nine Entertainment jest podobno blisko własnego paktu, a ABC również jest w trakcie negocjacji.
Wiadomości odgrywają większą rolę w modelu biznesowym Google niż w modelu Facebooka.
Easton powiedział, że opinia publiczna zapyta, dlaczego platformy inaczej reagują na proponowane prawo, które stworzyłoby organ arbitrażowy, który ustalałby cenę za wiadomości w przypadkach, gdy platformy i firmy informacyjne nie osiągnęły porozumienia.
Pełne pokrycie: technologia
„Odpowiedź jest taka, że nasze platformy mają zasadniczo różne relacje z wiadomościami” - powiedział Easton.
Peter Lewis, dyrektor think tanku Centrum Odpowiedzialnej Technologii Instytutu Australii, powiedział, że decyzja Facebooka „uczyni go słabszą siecią społecznościową”.
„Działania Facebooka oznaczają, że niepowodzenia firmy w zakresie prywatności, dezinformacji i ochrony danych będą wymagały większego nacisku na silniejsze regulacje rządowe” - powiedział Lewis. „Bez wiadomości opartych na faktach, które mogłyby go zakotwiczyć, Facebook stanie się czymś więcej niż słodkimi kotami i teoriami spiskowymi”.
zrodlo:apnews
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz